GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Hrabia Ory” Rossiniego w Opéra Royal de Wallonie-Liège
Strona 1 z 3
Kiedy Gioachino Rossini zasiadał do pisania dwuaktowej opéra comique Hrabia Ory cieszył się już w całej Europie zasłużonym prestiżem wielkiego kompozytora. Przecież zaledwie trzy lata wcześniej powierzono mu szczytne stanowisko dyrektora paryskiego Théâtre–Italien, w którym wystawił triumfalnie przyjętą dramma giocoso Podróż do Reims. To właśnie wiele fragmentów z tego ostatniego dzieła znalazło po odpowiednich przeróbkach swe powtórne zastosowanie w Hrabim Ory, którego paryska prapremiera w Salle Le Peletier (1828 rok) zyskała entuzjastyczne przyjęcie, co zdecydowało następnie o jego długoletnim utrzymywaniu się w repertuarze.
Warto przy okazji zauważyć, że to często praktykowane, a spowodowane wytężonym rytmem pracy czerpanie z wykorzystanej już uprzednio materii muzycznej nie stanowiło wówczas jakiegoś wyjątku, a było możliwe dzięki trzem podstawowym czynnikom. Po pierwsze sprzyjało temu znaczne oddalenie geograficzne poszczególnych teatrów, po drugie – minimalne przemieszczanie się publiczności, zaś po trzecie – nieistnienie nagrań. Zresztą także libreciści Eugène Scribe i Charles-Gaspard Delestre-Poirson nie wykazali się tutaj nadmierną oryginalnością, gdyż oparli swój tekst na ich własnym jednoaktowym wodewilu opublikowanym już w roku 1816. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |