GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWszystko o Donizettim (21)
Strona 5 z 5
Niestety, na dłuższą metę i te wspaniałe arie i sceny nie uchroniły opery przed zapomnieniem. Oczywiście, jak w każdej z oper Donizettiego, mamy w tym dziele pięknie rozpisane partie wokalne stawiające wykonawcom niemałe trudności. Pięknie prezentują się tutaj sceny ansamblowe i sceny z udziałem chórów. Jednak nie brakuje też w tej partyturze miejsc pozbawionych większej inwencji twórczej.
Myślę, że właśnie to leży u podstaw braku powodzenia w kilka razy podejmowanych w ostatnich kilkudziesięciu latach próbach powrotu Belizariusza na operowe sceny. Pierwszą taką próbę podjął w 1969 roku wenecki Teatro La Fenice, gdzie – jak wspomniałem wyżej – w 1836 roku miała miejsce prapremiera opery.
Po nim w 1970 roku wystawiono operę w rodzinnym Bergamo w Teatro Donizetti, drugą próbę podjęto w tym teatrze w 2012 roku. Ponadto Belizariusz gościł krótko w Londynie (1973), Neapolu (1990), Buenos Aires (1981). W Teatro Colon w Buenos Aires partię Ireny śpiewała polska śpiewaczka Stefania Toczyska. W lipcu 2010 roku miało miejsce koncertowe wykonanie w teatrze Buenos Aires Lirica, partię Antoniny śpiewała Nelly Miricioiu. W większości wspomnianych przedstawień partię Antoniny kreowała Leyla Gencer, a partię tytułowego bohatera Renato Bruson lub Giuseppe Taddei. Adam Czopek |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |