opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




15 maj 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

34 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

György Vashegyi i „Weihnachtsoratorium” Bacha w Wersalu

W oparciu o Ewangelię św. Łukasza i św. Mateusza przekazują bowiem całą historię narodzin Zbawiciela aż do objawienia Mędrcom ze Wschodu. Nie znamy autora kompilacji tekstu i poetyckich wstawek, natomiast szczery podziw wzbudza maestria ich muzycznego opracowania, odwołującego się między innymi do procederu tzw. parodii, czyli wtórnego wykorzystywania danego utworu muzycznego lub jego fragmentów w nowej kompozycji. Było to przecież postępowanie typowe dla czasów Bacha i dla jego własnej metody, mające na celu z jednej strony zaoszczędzenie czasu, zaś z drugiej przypomnienie wartościowych, a jeszcze nie wystarczająco znanych publiczności stron z innych utworów. Jako się rzekło pod względem muzycznym kantaty charakteryzują się dużą odrębnością, różniąc się przede wszystkim obsadą instrumentalną, co nadaje im zdecydowanie odmienny koloryt.

Gyorgy Vashegyi  2

Na koncert w Wersalu György Vashegyi wybrał cztery kantaty (n°1, 3, 5 i 6) będące lirycznym rozważaniem na temat radosnej tajemnicy przyjścia na świat Chrystusa. We wszystkich dyrygent po mistrzowsku utrzymywał równowagę pomiędzy instrumentalnymi interludiami i orkiestrowymi ritornelami, fragmentami chóralnymi i recytatywami, eksponowaniem harmonicznych subtelności i pompatycznością chorałów. Zarazem bezbłędnie budował specyficzne napięcie istniejące pomiędzy ujmującą prostotą całości i nader skomplikowanym prowadzeniem poszczególnych głosów. Pod czujną i emanującą autorytetem dyrekcją Vashegyiego owe interwencje fantastycznie brzmiącego i będącego idealnym wzorem zbiorowej muzykalności Purcell Choir, a także recytatywy, arie, instrumentalne partie solowe (na przykład bukoliczny obój d’amore) itd. składały się na tętniącą odpowiednią dynamiką i wypełnioną sensem, czyli ekspresją głębokiej wiary, strukturę muzyczną. Podobnie jak gęsto nasycone i ujmujące szczerością przekazu wejścia chóru, tak i przemawiająca bezpośredniością, a często także uzasadnioną w kontekście narodzin Zbawiciela radością, gra Orfeo Orchestra nieustannie przykuwała uwagę słuchaczy. Najwyższy poziom prezentował także celnie dobrany kwartet solistów. Hasnaa Bennani nadawała swym partiom wręcz nieziemski wymiar za pomocą lekkiego i niematerialnie brzmiącego sopranu, zaś Anthei Pichanik rozgrzewała serca słuchaczy ciepłym zabarwieniem soczystego altu. Z kolei pewnie prowadzony tenor Davida Szigetváriego przyczyniał się do płynnej i zajmującej narracji biblijnej opowieści, a Victor Sicard udowodnił, iż moc i głębia przepastnego basu nie musi zarazem oznaczać niezdolności do subtelnego wykonania niektórych arii. Żarliwość, porywająca pulsacja i zjawiskowa plastyczność całego wykonania złożyły się na niezapomniane przeżycie duchowo-artystyczne.

                                                                                      Leszek Bernat


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART