GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościBartok po kielecku
Strona 3 z 3
On również przeniósł w czasy współczesne opowieść o mężczyźnie, którego nie można uśmiercić, dopóki nie ulegnie namiętności do kobiety zakończonej aktem seksualnym. Ta historia, mimo całej abstrakcji sytuacji, od lat inspiruje choreografów na całym świecie. Wystawiona po raz pierwszy w 1926 roku w Kolonii, została zdjęta po premierze na skutek protestów, jakie budziło libretto Menyhérta Lengyela.
Dzisiaj chyba już nikogo nie szokuje. Prapremiera węgierska odbyła się budapeszteńskiej Operaház w 1945 roku, polska – w Operze i Filharmonii Bałtyckiej w 1960 roku. Grzegorz Pańtak, stosując różne style taneczne skonstruował widowisko z wartką akcją, wymagającą od tancerzy nie tylko talentu dramatycznego ale także dużych umiejętności akrobatycznych. Brawa należą się zwłaszcza Małgorzacie Kowalskiej w roli Dziewczyny i Mateuszowi Wróblewskiemu jako Mandarynowi.
Mocnymi atutami obu spektakli jest monumentalna, ale zarazem oszczędna scenografia Luigiego Scoglio (włoskiego scenografa, wielokrotnie nagradzanego za swoje prace w teatrach operowych) oraz światło i projekcje, za które odpowiada Bogumił Palewicz. Balet „Drewniany książę” z towarzyszeniem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, w marcu przyszłego roku zostanie pokazany w Kielcach, podczas Dni Przyjaźni Polsko-Węgierskiej, na które zapowiedzieli swój przyjazd prezydenci Polski i Węgier. Lidia Zawistowska |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |