GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościBartok po kielecku
Strona 1 z 3
Kielecki Teatr Tańca wprowadził do swojego repertuaru dwa spektakle baletowe: „Drewnianego Księcia” i „Cudownego Mandaryna”, których premiera odbyła się w czerwcu 2018 roku, podczas Bartók Plus Opera Festival w Miszkolcu na Węgrzech. Autorem muzyki do obu baletów jest Béla Bartók, jeden z najwybitniejszych kompozytorów XX wieku. Jego twórczość, inspirowana folklorem węgierskim, do dziś fascynuje publiczność na całym świecie.
W Miszkolcu spektakle przygotowane przez KTT pokazywano razem z operą Bartóka „Zamek Sinobrodego”, w reżyserii Michała Znanieckiego. Stanowiły one tryptyk, którego główną postacią była Judyta, bohaterka opery. Z powodów finansowych w Kielcach nie udało się wystawić całości. Dyrektor KTT, Elżbieta Pańtak, zdecydowała więc zaadaptować dla kieleckiej sceny tylko widowiska baletowe, żeby polscy widzowie zapoznali się z tym, co kielczanie pokazali za granicą.
„Drewniany Książę” w choreografii Elżbiety Pańtak, to polskie prawykonanie baletu. Światowa prapremiera widowiska odbyła się w Királyi Operaház w Budapeszcie w 1917 roku. Od tej pory jest stałą pozycją węgierskiego repertuaru i miał wiele wersji choreograficznych. W grudniu 1960 roku polska publiczność mogła obejrzeć wersję z 1958 roku, w wykonaniu Baletu Opery Budapesztańskiej. Fantastyczne libretto Béli Balázsa, którego dramaturgię dla Kieleckiego Teatru Tańca opracował Michał Znaniecki, zostało przeniesione do czasów współczesnych. Z historii o dziewczynie, która odrzuca miłość księcia i zostaje ukarana przez wróżkę podsunięciem jej drewnianej kukły zamiast człowieka, powstała opowieść o matce chroniącej córkę przed – w jej mniemaniu – złym światem. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |