opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




18 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

48 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Nowa muzyka, stare sposoby

Koncert Sinfonii Varsovii pozwolił trzem kompozytorom, dziś już średniego pokolenia (wszyscy urodzeni w latach 70.), zaprezentować twórczość orkiestrową. To dla artystów spoza tzw. ścisłej czołówki, spore wyróżnienie, bo rzadko dochodzi do wykonań wielkoobsadowych, które są oczywiście o wiele bardziej kosztowne, niż utwory kameralne albo elektroniczne. Dobrą okazją dla Grzegorza Duchnowskiego była rocznica 100-lecia Niepodległości, a jego utwór Polonia Resurrecta właśnie stanowił hołd dla tego wydarzenia. Każdy zdaje sobie sprawę z trudności podjęcia się tematu „okolicznościowego”, który może skłaniać do produkowania  tandety albo akademijnej dosłowności.

 

Oddzwieki 1

 

Wydaje się, że tutaj kompozytor ominąl piętrzące się pułapki, jego utwór był czytelny, przejrzysty i uniknął roli typowego potpourri, czyli wiązanki popularnych melodii patriotycznych. Słuchacze oczywiście odcyfrowali znane motywy Bogurodzicy, Mazurka Dąbrowskiego czy Roty (zostały one dodatkowo zaznaczone w programie). Melodie ukazywały się kolejno, choć trochę zamazane w nieoczywistych harmoniach, ale były to sytuacje niewymuszone, zmieniające się, przechodzące w rytmy marszowe, polonezowe lub mazurowe. Utwór dawał orkiestrze pod kierunkiem niezawodnego Szymona Bywalca okazję do pokazania poszczególnych sekcji instrumentów. Zaczynały smyczki w nastroju jakby Stepu Zygmunta Noskowskiego, grały również liryczne sekwencje w stylu Paderewskiego, ale nie obyło się bez dramatycznych akcentów blachy rodem z Pendereckiego. Obdarzony wyobraźnią i wiedzą historyczną słuchacz mógłby poszczególnym fragmentom kompozycji nadać konkretne daty zrywów polskiego oręża i wskazać nawet w którym miejscu zaczyna się rok 1918, choć nie jest do końca jasne jak daleko autor chciał naszkicować muzycznie dalsze dzieje swej Ojczyzny. Drugą pozycją koncertu okazała się I Symfonia Jana Duszyńskiego pisana, jak zdradził autor, w latach 2016-2017. Czteroczęściowy utwór grany attacca zaczynał się z wykorzystaniem aparatury elektronicznej zsynchronizowanej z instrumentami perkusyjnymi. Zakończenie części pierwszej symbolizowało zrzucenie słuchawek przez dyrygenta, który w dalszych częściach wolał zaufać tylko temu co słyszy od orkiestry. Materiał muzyczny niewiele się zmienił, były to wciąż te same cztery dźwięki gamy grane nie zawsze czysto, razem lub oddzielnie, przez jeden lub kilka różnych instrumentów, wznoszące się lub opadające.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART