opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




14 listopad 2018       


Wydarzenia

  • Manru 669-222.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

49 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Wywiad przed transmisją z MET

Mój Boże, nie mam pojęcia! Chciałbym jednak wierzyć, że każdy zrealizowany utwór może prowadzić do zaskakujących okoliczności. Pozwól, że dam dobry przykład: strasznie dawno temu zlecono mi napisanie cyklu pieśni ludowych dla kontratenora Iestyna Daviesa. Nie spotykaliśmy się, a jedynie korespondowaliśmy mailowo, po czym zdaliśmy sobie sprawę, że obaj będziemy w Eindhoven w tym samym czasie. Poszliśmy na kawę w kawiarni przy sali koncertowej, dobrze się dogadywaliśmy i później napisałem zamówione utwory. Kolejny raz spotkaliśmy się już w Nowym Jorku podczas premierowego ich wykonania, które razem wykonywaliśmy. Wtedy też narodził się pomysł stworzenia monodramu dla Iestyna i orkiestry kameralnej, co udało nam się zrealizować. Kiedy więc pojawił się temat „Marnie”, pomyślałem, że i Iestyn musi w niej brać udział! No i jest w operze, występuje jako Terry. To dość wielopoziomowa przyjaźń, tak jak moje życie i praca. Zatem nie chciałbym przewidywać co może wyniknąć z „Marnie”, mam jednak nadzieję, że nadal będę współpracować ze wszystkimi moimi współpracownikami, od zespołu kreatywnego, przez solistów, aż do zespołu technicznego.

 

Zdarza się, że komponujesz utwory muzyczne „dla siebie” czy tylko na zamówienia od instytucji lub zespołów?

 

Często komponuję bez specjalnych zamówień, wystarczy sprawdzić co zrobiliśmy w Krakowie w 2016 roku. Z kolei w Islandii przy wsparciu wytwórni płytowej Bedroom Community realizujemy utwory, które komponuję po prostu dla siebie, albo dla moich przyjaciół – bez zamówienia, które piszę dla przyjemności, dla wspólnego eksperymentowania i rozwoju. Zachęcam do przesłuchania albumów „Mothertongue” i „Speaks Volumes”, to dobre przykłady na to o czym mówię.

 

W swoim dorobku kompozytorskim masz muzykę do kilku filmów, w tym tak znaczących jak „Lektor”(2008) i „Na śmierć i życie”(2013). Co według ciebie jest wyjątkowego w tworzeniu muzyki filmowej?

 

Komponowanie jest wielkim wyzwaniem, dlatego tak bardzo jest ono satysfakcjonujące. Typowe zamówienie może wyglądać w ten sposób: „Hej, jesteśmy orkiestrą kameralną z Niemiec, chcielibyśmy zamówić 18-minutowy utwór, który wykonamy za dwa lata w 2020 roku. Oto twoje pieniądze, przekaż nam partyturę w 2019 roku.” I to wszystko! Nie masz żadnych wskazówek, ani niczego co mogłoby cię zainspirować albo ukierunkować. Z jednej strony to niesamowite, ale też przerażające zarazem. Film jest zupełnie inny. W tej dziedzinie jest mnóstwo ludzi z milionem pomysłów, tych dobrych, jak i okropnych… Sztuką jest podejść do tego jak do zawodów sportowych –trenujesz całe życie, by wykonać jeden szybki bieg, pokonując wszystkie przeszkody, błoto i inne rzeczy. Podoba mi się, ale nie mógłbym tego robić przez cały czas. Jakkolwiek czapki z głów dla tych kompozytorów, którzy to potrafią!

 

„Two Boys” i „Marnie” to opery, których treść idealnie nadaje się na scenariusze filmowe. Stąd też Alfred Hitchcock już w 1964 zrealizował swój film „Marnie” (także oparty o powieść Winstona Grahama), a chwilę po premierze twojej opery „Two Boys” powstał film „You Want Me 2 Kill Him?”, który tak jak opera nawiązuje do artykułu Judy Bachrach, opisującego rzeczywiste wydarzenia. Czy komponując opery kierujesz się dramaturgią filmową?


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART