opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




10 grudzień 2018       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

82 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Il Re Pastore“ Marii Teresy Agnesi na Śląsku

Jej twórczość obejmuje nie tylko liczne kompozycje wokalne (arie, kantaty etc., wśród których znajdujemy zbiór zadedykowany cesarzowej Marii Teresie Austriackiej i wiele innych zadedykowanych Marii Józefinie Saksońskiej w Dreźnie), ale i instrumentalne (liczne sonaty, fantazje na klawesyn, koncerty fortepianowe i in.). Główną zasługą są jej znakomite opery, do których pisała niejednokrotnie libretta. Styl jej kompozycji operowych to opera seria, zgodnie z duchem epoki. Pierwsze dzieło teatralne Agnesi to Il restauro d’Arcadia, przedstawione w Teatro Ducale w Mediolanie w 1747 roku zostało przyjęte z dużym sukcesem. W tym samym czasie kompozytorka zadedykowała zbiór swoich arii oraz utworów instrumentalnych władcom Saksonii i Austrii. Sama cesarzowa Austrii Maria Teresa wykonywała często utwory kompozytorki. Następna opera, Il Ciro in Armenia do libretta własnego kompozytorki została zaprezentowana w Regio Ducal Teatro w Mediolanie w 1753 roku. W 1766 roku jej Insubria consolata została wykonana w Mediolanie z okazji zaręczyn Beatrice d’Este z Arcyksieciem Ferdynandem Habsburskim. Książę G. Riccati pisze z Treviso 4 września 1750 do jej siostry Marii Gaetany z prośbą wstawiennictwa u Marii Teresy celem zamówienia kompozycji kontrapunktycznej, którą chciałby włączyć do swego traktatu o kontrapunkcie jako przykład najwyższej klasy rzemiosła artystycznego. W liście z 23 września 1750 do Marii Teresy składa jej podziękowanie za przesłane mu przepiękne arie i kantaty Agnesi, które ocenia bardzo wysoko. Jest to wg L. Anzoletti również jedyny zachowany dowód uznania dla jej działalności kompozytorskiej, gdyż ogromna twórczość Agnesi pozostała w formie manuskryptu a większość rękopisów zaginęła.

Maria Gaetana Agnesi

13 czerwca 1752 trzydziestodwuletnia Maria Teresa w niedługim czasie po stracie ojca poślubia Pietro Antonio Pinottiniego, przy czym małżeństwo pozostaje bezdzietne. Maria Teresa kontynuuje działalność kompozytorską i koncertową. Pier Domenico Soresi dedykuje jej swoją Cantata per musica, wydaną drukiem w Mediolanie w 1756 roku. Agnesi cieszyła się dużą popularnością w Wiedniu i Dreźnie, na co niewątpliwie miał wpływ wyjątkowo wysoki poziom kultury muzycznej Wiednia, który to poziom miasto utrzymuje do dziś. Widzimy to również w przepięknym wydaniu kopii manuskryptu jej oper La Sofonisba oraz Il Re Pastore (libretto Pietro Metastasio) jak i jej arii skomponowanych dla dworu wiedeńskiego znajdujacych się w Bibliotece Narodowej Austrii w Wiedniu w Musiksammlung Albertina. Cała twórczość operowa Agnesi dedykowana jest kultowi klasycznych heroin i herosów, kobiet i mężczyzn, jak to było typowe w ówczesnej epoce i szczególnie dobrze widziane na dworze Marii Teresy cesarzowej austriackiej. Maria Teresa Agnesi umiera w Mediolanie 19 stycznia 1795 roku. Portret artystki znajduje się w Muzeum Teatralnym La Scali, inne jej podobizny znajdujemy w encyklopedii „Historia Mediolanu“ t. XII, XIV.

Cała twórczość kompozytorki pozostaje w kontekście stylistyki kompozytorów lombardzkich lat pięćdziesiątych siedemnastego stulecia. Pół-publiczna kariera Agnesi jako solistki klawesynistki oraz śpiewaczki jak i kompozytorki była możliwa dzięki ówczesnemu statusowi kobiet w Austrii i w Lombardii, kóry charakteryzował się znacznym zmniejszeniem obecności kobiet w klasztorach oraz ich szerokim uczestnictwem w życiu publicznym. Kobiety cieszyły się dużą niezależnością i emancypacją.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART