opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 czerwiec 2019       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

79 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Les Muffatti, Sabadus i Sabata w brukselskim Bozar

Po swoim wieloletnim pobycie we Włoszech, podczas którego Händel chłonął muzykę we Florencji, Neapolu, Wenecji i przede wszystkim w Rzymie, zaczęto go określać mianem najbardziej włoskiego z niemieckich kompozytorów. To dlatego jego utwory znalazły w programie omawianego koncertu w Brukseli eksponowane miejsce. I tak na przykład pięknie zabrzmiały w wykonaniu Valera Sabadusa takie utwory jak zachwycająca wirtuozerią aria „Qual tigre e qual Mgera Teseo” z Teseo czy podana niezwykle emocjonalnie i uczuciowo, z ujmującą naturalnością i subtelnością aria „Cerco in vano di placare” z TamerlanoZ kolei Xavier Sabata ujmował aksamitnym zabarwieniem swego idealnie prowadzonego głosu w arii „Risveglia lo sdegno” z Poro, re delle Indie, recytatywie i arii „Se parla nel mio cor” z Giustinoczy ariach „Con igrato ti rammembri” z Rinaldoi „Rompi e lacci” z Flavio, re de’Longobardi.

 

Bozar Bruxelles 8

 

Entuzjazm publiczności wywołał też brawurowo i błyskotliwie przez dwóch kontratenorów zaśpiewany duet „Coronato di giglie di rose” z Tamerlano. Wspomnianą wirtuozerię Sabadusa, opartą na niezawodnej technice wokalnej, można było również podziwiać w utworach Antonio Caldary i Nicola Porpory, zaś rzadko spotykaną wrażliwość Sabaty na podawany tekst – w arii „Di lago o fonte il molle argento” z Teofane Antonio Lottiego (1667-1740). Atrakcyjności kolejnym duetom - realizowanym przy pełnym porozumieniu artystów i ewidentnej wspólnocie ich celów artystycznych - dodawało prowadzone z dużym wyczuciem teatralizowanie poszczególnych pozycji. Dotyczyło to na przykład duetu „Con/senza speme di farmi contento” z Il Trifono di Camilla Giovanniego Bononciniego (1670-1747), kolegi Händla z Royal Academy of Music. Ciekawym odkryciem okazał się też duet „Her Lovely Face” z Pyrrhusa i Demetriusa Nicola Francesco Hayma (1678-1729), który zapisał się w historii muzyki jako librecista dzieł Händla i Bononciniego, a który był przecież także wybitnym wiolonczelistą i płodnym kompozytorem. Ważnym podkreślenia jest fakt, że wokalne popisy dwóch wymienionych wyżej, wybitnych i rozchwytywanych przez liczne teatry solistów znajdowały niezawodne wsparcie w akompaniującej im lub wchodzącej z nimi w zajmujący dialog Orkiestrze Les Muffatti. Wzbudzała ona uznanie doskonałym wyczuciem stylu, brzmieniową spójnością i świeżością, precyzją ataków i dyscypliną, i jeszcze tym, co może najważniejsze: udzielającą się słuchaczom radością wspólnego muzykowania. Te wszystkie cechy dały o sobie w pełni znać również podczas interpretacji utworów wyłącznie instrumentalnych, z których pierwszy - Sinfonia Tassilone Agostino Steffaniego (1654-1728) – otworzył cały program wieczoru.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART