GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWeekend ze śpiewem
Strona 2 z 4
Program był w całości poświęcony Francesco Paolo Tostiemu (1846-1916), znanego głównie z gatunku zwanego romanza da salotto, który na potrzeby tego koncertu (jakoś nie spotkałam się dotąd z tym terminem) został nazwany arią salonową. Czy słusznie? Są to po prostu pieśni (w niektórych przypadkach można nawet powiedzieć: piosenki), melodyjne i wdzięczne, ocierające się o muzykę popularną, ale niejednokrotnie pisane do słów wybitnych poetów.
We Włoszech są ogromnie lubiane; u nas Tostiego właściwie prawie się nie zna, a przy tym traktuje lekko pogardliwie, jak powiedzmy piosenki neapolitańskie, które – tak jak właśnie romanze da salotto – znajdowały się w repertuarze najwybitniejszych śpiewaków, zwłaszcza tenorów, bo jako że Tosti sam był tenorem, to pisał głównie dla siebie. A że był też cenionym pedagogiem śpiewu (uczył nawet brytyjską królową Wiktorię), to wiedział, jak się na głos pisze. Bas-baryton musi śpiewać w transpozycji i muszę powiedzieć, że spodobał mi się Tosti w tej wersji. Tenor, co tu dużo mówić, czasem ociera się o „wyczynowość”, co sprawia, że łatwo może znaleźć się blisko kiczu. Baryton tego nie ma, więc wszystko brzmi bardzo naturalnie, bezpretensjonalnie, choć pan Daniel górny rejestr też ma brzmiący (a nieraz jednak trzeba było go użyć). |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |