GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościOcalić w pamięci
Strona 2 z 2
Wcześniej jednak jest to głównie żmudne ćwiczenie z technik kompozytorskich – na przykład instrumentalna fuga, pojawiająca się w punkcie tak zwanego złotego podziału – niewyróżniające się szczególną inwencją, a nawet pozbawione brzmieniowej urody. Utwór stanowi powojenny hołd, złożony ofiarom Zagłady przez twórcę, który zawdzięcza ocalenie emigracji do Stanów Zjednoczonych.
Stąd nieprzypadkowe sięgniecie w charakterze tekstu do biblijnej Księgi Izajasza, będącej trenem żałobnym po zburzeniu pierwszej świątyni jerozolimskiej, a przytoczonej we francuskim przekładzie samego kompozytora. Stąd szczególnie przejmująco na tym tle brzmi wypełniające pierwsze interludium hymniczne solo tenorowe Schma Israel, Adonaï Elokheïnou (Przemysław Borys), w odróżnieniu od reszty wykonywane w hebrajskim oryginale. Najszybciej natomiast chciałbym wyprzeć z pamięci wykonanie I Koncertu fortepianowego b-moll op. 25 Piotra Czajkowskiego.
Nikołaj Diemidienko zamierzał prawdopodobnie wyeksponować jego stronę wirtuozowską, czemu służyć miało posługiwanie się nadmierną dynamiką. W efekcie jednak raził przebity dźwięk, szczególnie drażniący i przykry w górnych oktawach. Również orkiestra pod dyrekcją Charlesa Olivieri – Munroe jakby chciała dostosować się do solisty, a więc grała hałaśliwie i dość pobieżnie zarysowując główne tematy, nieco zbanalizowane przez częstotliwość wykonań oraz nadużywanie przez masową kulturę popularną do celów ilustracyjnych, lub zgoła w charakterze sygnałów telefonicznych. Tego rodzaju utwory wymagają zatem pogłębionej interpretacji, by nadal mogły zachować świeżość i odsłaniać niewyeksploatowane pokłady oryginalności, zdolne obudzić szczersze wzruszenia. Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |