opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

100 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Jak tańczą Arabowie?

Czynności typowe dla danego zawodu, czasem szybko następujące po sobie, czasem jak w zwolnionym filmie, są także rodzajem narzuconego tańca. Można go wykonywać z pasją, albo z niechęcią. Autor choreografii będący zarazem wykonawcą traktuje zajęcie robotnika serio, z całym oddaniem, choć pot z niego kapie. Również nie oszczędza się grając w piłkę po pracy, bo ruch jest jego żywiołem. Trzeci spektakl taneczny zaangażował kilkoro tancerzy pod kierunkiem Omara Rajeha z Libanu wraz z grupą muzyków grających na tradycyjnych instrumentach. Jednak jednym z głównych uczestników występu był dron, a właściwie jego operator, który zza stołu niejako anonimowo bierze udział w akcji. Spektakl pt. #Minaret odwoływał się do najgłośniejszego dramatu jaki w ostatnich czasach sprawiła wojna na Bliskim Wschodzie, do zagłady Aleppo. Sekwencje nagrane na taśmę przeplatały się z wykonywanymi na żywo, ale również wzmocnionymi elektronicznie. Najważniejsza rola przypadła dronowi, który stanowił substytut atakującego samolotu.

 

Cia o Umys  3

 

Szum śmigieł w istocie imitował nadlatujący bombowiec. Tancerze reagowali na każde pojawienie się drona, na każdą zmianę jego położenia. Dodatkowym efektem był obraz z kamery umieszczonej na latającym urządzeniu. Zdjęcia grup ludzi, bezradnych wobec przemocy, leżących na ziemi lub rozbiegających się po scenie, robiły koszmarne wrażenie. Finał przedstawienia niestety wydawał się nieco przeciągnięty, ale jego wcześniejsze sekwencje należały do mocniejszych akcentów 17. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu Ciało/Umysł. Przed występem grupy Omara Rajeha publiczność miała okazję obejrzeć spektakl polskiego choreografa Tomasza Bazana pt. Manfred Macx. Było to dosyć kontrowersyjne wydarzenie o charakterze performansu z wykorzystaniem animacji wizualnej. Prawie nagie (zasłonięte tylko genitalia) ciało tancerza oglądaliśmy w różnych pozycjach, co kojarzyło się całkiem dobrze, z antycznymi rzeźbami sportowców czy wojowników. Tempo ruchu ustalone przez Bazana bardzo wolne, a więc trudne do realizacji. Czasem tancerz powoli przesuwając środek ciężkości opadał nagle na podłogę. Wynikiem tych upadków była krew z rozbitego łokcia rozmazywana potem powoli przesuwającym się ciałem po podłodze. Niestety zarówno całkowicie monotonny szum podkładu dźwiękowego, jak i pseudofilozoficzny komentarz pisany do tego utworu nie wnosiły żadnej poważniejszej wartości. Kiedy zaś pojawiła się zupełnie naga, a nie zapowiedziana w programie tancerka, wyszło na jaw coś znacznie gorszego. Jej bowiem nie przyznano prawa zasłonięcia choćby tylko najbardziej intymnych części ciała. Znów dyskryminacja w sztuce? Wreszcie oglądana w finale performansu rzucana na ekran wizualizacja graficzna była nudnawym bełkotem?

                                                                             Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART