opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




16 styczeń 2019       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

79 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Giulio Cesare in Egitto” Georga Friedricha Haendla w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Było to wykonanie koncertowe. Firmował je jako dyrygent i kierownik muzyczny Paul Esswood, jeden z najsłynniejszych niegdyś kontratenorów. Od razu trzeba stwierdzić, że była to realizacja muzyczna na najwyższym poziomie. Operę nieco skrócono, łącząc akt II z aktem III, ale to zwyczajowa tradycja wykonawcza. Zresztą w całości byłoby to dla współczesnej publiczności  nie do zniesienia.

 

Julius Cezar,TW Poznan 1

 

Tytułowy bohater ma osiem arii, Kleopatra także osiem, inne postacie po cztery albo co najmniej dwie. W sumie prawie trzydzieści. Wszystkie piękne, ale to jakby raz za razem zjeść trzydzieści ciastek z kremem. Można dostać mdłości. Pomiędzy ariami są recytatywy, niektóre „accompagniato” jak cudowny monolog Cezara „Alma di gran Pompeo”. Jest duet, ale zespołowego śpiewania poza tym prawie nie ma. Już w czasach Mozarta nie grano Haendla uważając tę muzykę operową za nieznośnie staroświecką.

 

Julius Cezar,TW Poznan 2

 

Renesans nastąpił w XX wieku. Są tacy, co dla Haendla daliby się zabić. Dla mnie jest niestety dość nudny, bo monotonny. Ale to tylko mój ekstrawagancki pogląd. Haendel pisał główne partie męskie dla kastratów. W XVIII wieku to było normalne. Kościól Katolicki kazał  kastrować chłopców do chórów kościelnych, bo zakazywał w nich występować kobietom. Przeniosło się to do opery. Dla ówczesnej publiczności wielki wódz Cezar albo dajmy na to Tamerlan, który kazał wymordować miliony niewinnych cywilów, śpiewający kojarzącym się ze słodkimi niewiastami sopranem, byli do przyjęcia. Dla mnie nie. W dodatku na szczęście Kościół Katolicki zrezygnował z kastrowania chłopców.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART