GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości39. Festival d’Ambronay (trzeci weekend)
Strona 7 z 8
Oryginalny tytuł brzmi Les Responsoria et alia ad Officium Hebdomadae Sanctae spectantia, a chodzi tutaj o serie dziewięciu madrygałów sakralnych, z których każda jest przewidziana na poszczególne dni Wielkiego Tygodnia. W opactwie Ambronay słuchaczom zaproponowano jedynie serię odnoszącą się do Wielkiego Czwartku, czyli przywołującą Ostatnią Wieczerzę, modlitwę Jezusa w Ogrodzie Getsemani, zdradę Judasza i sąd przed Piłatem.
Tradycyjnie madrygały te są interpretowane przez zespoły chóralne, ale według Paula Agnew ich język muzyczny sugeruje raczej, iż bardziej wskazane jest powierzenie ich wykonania paroosobowemu ansamblowi wokalnemu. Przypomnieć należy, że madrygały te zostały opublikowane w 1611 roku, czyli w czasie, kiedy kompozytor, znany również jako książę Venosy, był już człowiekiem schorowanym i cierpiącym.
Dlatego właśnie można tutaj mówić o swoistym testamencie tej zagadkowej, brutalnej (wszak Gesualdo dokonał mordu na swojej żonie i jej kochanku), a jednak głęboko bogobojnej postaci. Nic zatem dziwnego, że wykonywane na festiwalu utwory poruszały ogromnym ładunkiem emocjonalnym i dramatyzmem, który soliści z Les Arts Florissants potrafili nam sugestywnie przekazać, dbając zarazem o uwydatnienie całego piękna i subtelności tych kompozycji. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |