GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Lohengrin” Wagnera w Opera Vlaanderen w Gandawie
Strona 3 z 5
Tymczasem został on zainaugurowany nową inscenizacją Lohengrina Wagnera, którą amerykański reżyser teatralny i filmowy David Alden, znany ze swoich post-modernistycznych realizacji, przygotował przed paroma miesiącami dla londyńskiej Covent Garden. Jest on bratem bliźniakiem Christophera Aldena, również bardzo aktywnego w dziedzinie reżyserii operowej. Trzeba jednak od razu zaznaczyć, że o ile obaj bracia poruszają się w sferze podobnego repertuaru, o tyle mają oni zdecydowanie odmienne podejście do kreowania wizji swoich przedstawień.
Zasadnicza różnica polega na tym, iż realizacje Davida są gęsto nasycone kontekstem politycznym, podczas gdy Christopher kładzie mocniejszy akcent na wymiar emocjonalny operowych protagonistów. To odmienne podejście dało o sobie wyraźnie znać we wznowionym teraz na scenie Opera Vlaanderen obrazie Wagnerowskiej opery romantycznej, o której francuski reżyser Olivier Py ma zwyczaj mówić, iż nie chodzi tutaj bynajmniej o dzieło o wydźwięku nacjonalistycznym, lecz o operę o nacjonalizmie.
To właśnie dlatego David Alden wyrywa akcję Lohengrina ze średniowiecznej Brabancji i przenosi ją do Niemiec z okresu międzywojennego. Już od pierwszego aktu scenografia Paula Steinberga przywołuje znajdujące się w stanie ruiny ściany budynków, które uległy zniszczeniu w wyniku działań wojennych. Ten emanujący rozpaczą i horrorem, przygnębiający i zdradzający brak nadziei widok zostaje jeszcze dodatkowo zintensyfikowany za pomocą mistrzowsko prowadzonej przez Adama Silvermana gry świateł oraz niezwykle inteligentnie zaplanowanych przez reżysera scen zbiorowych. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |