GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMoniuszkowska „Beata” albo szwajcarska ślepota
Strona 2 z 3
Na przestrzeni ostatniego półwiecza jest to trzecie podejście do tego utworu. Istnieje bowiem jego archiwalne nagranie pod dyrekcją Stefana Rachonia z Barbarą Nieman w tytułowej roli, a u której boku wystąpili między innymi Anna Bolechowska, Pola Lipińska, Lesław Wacławik i Edmund Kossowski.
Uczestniczyła w nim Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie, bezpośrednia poprzedniczka obecnej Polskiej Orkiestry Radiowej, która piętnaście lat temu, pod batutą swego ówczesnego szefa Wojciecha Rajskiego, dokonała rejestracji tego dzieła w instrumentacji Krzysztofa Baculewskiego. W głównej partii wystąpiła Dorota Radomska, a w obsadzie znaleźli się między innymi Urszula Kryger, Leszek Świdziński, Mariusz Godlewski i Piotr Nowacki. I właśnie Mariusz Godlewski wystąpił również w krakowskiej prezentacji tego dzieła.
Krzysztof Baculewski, z pokorą wczuł się i wcielił w wyobraźnię instrumentalną Moniuszki, dokładnie rozeznawszy się w niej w oparciu o gruntowne przestudiowanie jego partytur i przenosząc charakterystyczne dla stylu tego kompozytora drobiazgowe rozwiązania, a co za tym idzie rezygnując z autorskiego ego i ambicji odciśnięcia na orkiestracji własnego, indywidualnego piętna. A wszystkie te subtelności wydobył z kierowanego przez siebie zespołu Tomasz Tokarczyk, między innymi imitowany przez flety świegot ptaków (to z cytat Flisa), o którym śpiewają trzy sąsiadki. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |