GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościChopin dla subtelnych i wytrwałych
Strona 3 z 3
Andrzej Sułek grający pierwsze skrzypce wśród radiowych komentatorów, stwierdził, że byłoby jednak dziwne, gdyby tak muzykalnej artystki nie dopuszczono do II Etapu. Sułek niestety zapeszył, bo Chinki nie dopuszczono. Natomiast Amerykanina Erica Clarka, który podchodził do starych fortepianów bez litości i szacunku możemy słuchać w II Etapie. To samo tyczy Aleksandry Świgut, której sposób gry nie uwzględniał słabości materii, z której zbudowano fortepiany, choć wszystko muzycznie było w porządku – i promocja do II Etapu się znalazła.
Przeszedł też całkiem szkolnie grający Łukasz Byrdy, a odpadł Łukasz Chrzęszczyk. Ten ostatni miał pecha, bo używając pedału nie usłyszał, że każde „kopnięcie” daje dodatkowy efekt perkusyjny, coś jak kastaniety. Było to szczególnie wyraźne w Polonezie Marii Szymanowskiej granym na Pleyelu. Może należało wybrać jakieś Bolero.
II Etap rozpoczęła z rozmachem utytułowana Rumunka Aurelia Visovan. Komentatorzy radiowi rozpływali się wcześniej nad zaletami jej produkcji, ale wysłuchana na żywo nie miała tyle blasku, choć niewątpliwie emanowała ogromną muzykalnością. Sonatę h-moll wykonała więcej niż poprawnie, chociaż lepiej, w sposób bardziej przemyślany wykonała ten sam utwór kanadyjska Ukrainka Anastasia Rizikov na Festiwalu Chopin i Jego Europa. Ona jednak miała do dyspozycji fortepian Yamaha. Bardzo ładnie natomiast na Pleyelu wyszły Mazurkowe rytmy. Konkurs z instrumentami historycznymi jest więc imprezą trudną i zdradliwą. Zapewne dostarczy nam jeszcze wielu niespodzianek. Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |