GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościChopin dla subtelnych i wytrwałych
Strona 2 z 3
Był to pewnie ukłon w stosunku do XIX-wiecznej konwencji zaprezentowanej dwa tygodnie wcześniej przez Alexeia Lubimova – członka Jury. Gdy do tego dołączymy ładnie zarysowany Polonez Kurpińskiego wyjdzie nam sylwetka artysty, którego słucha się z przyjemnością i nadzieją. Czy wśród uczestników II Etapu są równie interesujące osobowości? Zobaczymy wkrótce. Nadzieje budzi również polska pianistka Joanna Różewska, która do prezentacji Poloneza przedchopinowskiego wybrała słynne z tysięcznych opracowań Pożegnanie Ojczyzny Ogińskiego.
Repertuar wykonała bardzo sprawnie i wrażliwie, nie przekraczając czerwonej linii alarmowej, gdy stare instrumenty zaczynają jęczeć i dzwonić. W grupie wrażliwców i nadwrażliwców znalazły się trzy panie z Polski. Agnieszka Porzuczek potrafiła w Polonezie Kurpińskiego uzyskać brzmienie delikatnej pozytywki na fortepianie Grafa, ale rozłożyła się na Bachu, bo po prostu zapomniała jak to leci. Potem były jeszcze dwie siostry Hajduk, które specjalizują się w grze na starych instrumentach.
Starsza Katarzyna osiągała momentami barwę klawesynu, młodsza Anna eksperymentowała brzmieniami kilku modeli, z których Erard zgodnie z opinią większości wykonawców najbardziej przypomina współczesne instrumenty, a więc można na nim „śpiewać” Chopina. To jednak pianistce nie wychodziło. Wszystkie trzy panie nie przeszły jednak do II Etapu. W kwestii decyzji Jury komentatorzy Konkursu byli w zasadzie zgodni – wybrano 15 najlepszych z 30 rozpoczynających. Ale i tutaj zdarzały się wątpliwości. Np. Siying Qin, znakomitej pianistce z Chin, wytykano mocne uderzenia i nadmierną energię (myślę, że z tą energią jest świetna w muzyce Bartoka, Prokofiewa, ....). |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |