GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWokół Renesansu: Biecz 2018
Strona 2 z 12
Jest ona przeznaczona na cztery głosy, choć zakłada się, że pierwotnie istniejący piąty nie zachował się do naszych czasów, a w charakterze cantus firmus wykorzystano motyw hymnu Te Deum laudamus – stąd bywa ona opatrywana takim podtytułem.
Niestety, pomiędzy jej ogniwa wstawiono inne kompozycje instrumentalne (organowe Paula Hoffheimera, a także intawolacje Ludwiga Stenfla, czyli transkrypcje utworów wokalnych) bądź wokalno-instrumentalne, na dodatek nierównego kalibru tak że nie sposób było skupić się na śledzeniu przebiegu jej w integralnym kształcie.
A jest to dzieło kunsztownej polifonii, którego walory w pełni wydobył kwartet głosów męskich z zespołu Triplum (śpiewający altem Piotr Piwko, tenorem Piotr Windak, barytonem Maciej Michalik i basem Mariusz Zarzycki). Szczególnie zapadło w pamięć elegijne Benedictus, kontrastujące z okalającymi go triumfalnie ożywionymi: Sanctus i Hosanna, czy kontemplacyjne Agnus Dei, podkreślone przez śpiewaków za sprawą subtelnej artykulacji i zróżnicowanej dynamiki. Z uwagi że przypisuje się Borkowi także autorstwo zachowanej w wawelskich archiwaliach mszy, stanowiącej adaptację kompozycji Josquina des Prés, nie dziwi umieszczenie w programie tego wieczoru motetów tego ostatniego. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |