Przegląd nowości

CPE Bach – „Sentymentalna podróż”

Opublikowano: czwartek, 23, sierpień 2018 22:16

Francuski klawesynista Mathieu Dupouy studiował w Konserwatorium Paryskim pod kierunkiem Christophe’a Rousseta, a następnie doskonalił swą sztukę u Pierre’a Hantaïa, Oliviera Baumonta i Christophe’a Coin. Równolegle zgłębiał też tajniki gry na pianoforte u Patricka Cohena.

 

CD CPE Bach

 

Swych zainteresowań nie ogranicza on jednak wyłącznie do muzyki dawnej i chętnie sięga po współczesne utwory takich kompozytorów jak François-Bernard Mâche, Bruno Mantovani, Ivan Fedele, Brice Pauset czy Richard Dubugnon.


Zresztą często jest ich pierwszym wykonawcą. Oprócz tego Dupouy występuje z tak renomowanymi ansamblami i orkiestrami jak: Les Musiciens du Louvre, Les Dissonances, Le Concert d’Astrée, Le Baroque nomade czy Elyma. Kompozytorem, którego twórczość pasjonuje francuskiego artystę w sposób szczególny, jest wszakże Carl Philipp Emanuel Bach. Jego utwory na klawikord nagrał już z powodzeniem dla firmy płytowej Label-Hérisson. Teraz pod tym samym szyldem ukazała się druga pozycja poświęcona temu kompozytorowi, tym razem prezentująca jego dorobek w zakresie utworów przeznaczonych na pianoforte. Mathieu Dupouy interpretuje je na instrumencie wyprodukowanym w 1791 roku (czyli w czasie powstawania nagrywanych pozycji) w Dreźnie przez manufakturę braci Gräbner. Proponowany nam program, określony przez wykonawcę mianem „Sentymentalnej podróży”, pozwala zanurzyć się w stylu twórczości z ostatnich lat życia Carla Philippa Emanuela Bacha, który z jednej strony ukazuje się nam jako spadkobierca tradycji, pozostający jeszcze w cieniu swego ojca Jana Sebastiana, zaś z drugiej – jako zdradzający bogatą osobowość wizjoner. Pod koniec życia staje się on zatem świadkiem narodzin klasycyzmu, podczas gdy sam spogląda już w stronę mającego dopiero się pojawić romantyzmu. Warto mieć to wszystko na uwadze wsłuchując się w fascynującą grę Mathieu Dupouy, który z godnym podziwu wyczuciem uwydatnia dwuznaczności modulacji harmonicznych, umiejętnie powstrzymuje przepływ dyskursu muzycznego lub utrzymuje regularną pulsację rytmiczną. W interpretacji młodego artysty CPE Bach jawi się jako mistrz w zakresie przekazywania za pomocą sztuki dźwięków ludzkich uczuć i emocji, a także jako geniusz potrafiący wykraczać poza obowiązujące wówczas reguły kompozytorskie, po to, aby na ich miejsce wprowadzić nowe. Warto też zapoznać się z umieszczonym w booklecie tekstem Dupouy, który w zajmujący sposób śledzi związki bohatera płyty ze współczesnymi mu czasami oraz tropi w jego twórczości rozmaite wpływy literackie. Omawiana płyta jest kolejnym rezultatem owocnej współpracy firmy nagraniowej Label-Hérisson z Paryskim Muzeum Muzyki.

                                                                         Leszek Bernat