GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościW ogrodzie pana Moneta
Strona 3 z 4
Zwrócono też uwagę jak Monet głęboko przeżywał swoją twórczość (malarską i ogrodniczą), traktował ją nawet jako swoje posłannictwo patriotyczne. Dowodem są ostatnie namalowane przez niego dzieła układające się niemalże w formie panoramy (kłania się tutaj Panorama Racławicka, którą można oglądać we Wrocławiu).
To było przedstawienie lilii wodnych rosnących w założonym przez Moneta stawie, dla którego artyście nie wystarczyło już jedno płótno, malował więc całą serię układającą się w pracowni w formie półkola. Po śmierci malarza ta apoteoza lilii wodnych została rozprzedana głównie do Stanów Zjednoczonych. Mimo to udało się trzy wielkie prace z tego cyklu wypożyczyć od różnych właścicieli i sprowadzić do Londynu, co już samo w sobie było wydarzeniem.
A co z innymi malarzami, którym nie było obce malowanie ogrodów, kwiatów, drzew. W filmie podano kilka przykładów m.in. ogrodów największego impresjonisty niemieckiego Maxa Liebermanna, czy hiszpańskiego Joaquína Sorolli. Na koniec wspomina się jeszcze o kolorystycznych eksperymentach Matisse'a, ekspresjoniście Eriku Nolde i rosyjskim eksperymentatorze Vasily'm Kandinsky'm. W zasadzie użyto przykładów tych artystów, aby pokazać różnice w traktowaniu ogrodów i roślin kwiatowych w stosunku do Moneta. Liebermann też założył ogród w swojej willi w Wannsee, ale to nie był ogród dziki, lecz jak najbardziej formalnie i po niemiecku uporządkowany. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |