GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościW ogrodzie pana Moneta
Strona 2 z 4
Tego typu „obrazki” w pojęciu osób o tzw. wyrobionym guście, plasują się gdzieś na dole tabeli, wśród innego rękodzieła artystycznego, haftu, tkaniny itd. Twórcy wystawy w The Royal Academy of Arts, a także autorzy filmu o portretach ogrodów mieli zatem świadomość, że wchodzą na śliski grunt i mogą zainteresować bardziej ogrodników i działkowców niż koneserów malarstwa. Oczywiście taki pogląd jest błędny, czego dowodem jest właśnie ogrodowa i kwiatowa pasja samego Claude Moneta.
Na wstępie zwrócono uwagę na cztery bardzo kolorowe gatunki kwiatów szczególnie ulubione przez artystę: dalie, maki, pelargonie i chryzantemy. W ogrodzie Moneta w Giverny (można go zwiedzać do dziś) rosły one grupami, w sposób naturalny, niemal na dziko, ale to były tylko pozory ogrodowego bałaganu. Intencją artysty i zamiłowanego ogrodnika było sadzenie obok siebie kwiatów w kontrastujących kolorach. To widać na jego obrazach. Kwiaty o kolorach przeciwstawnych albo dopełniały się wzajemnie, albo też odpowiednio zakomponowane podkreślały i uwidaczniały kolor, który dla artysty miał być dominujący. Sam Monet dzięki swemu ogrodowi dokonywał kolorystycznych eksperymentów, badał np. czy kwiaty w kolorach niebieskich wydłużają obserwowaną i malowaną przestrzeń, a w kolorach czerwonych ją ścieśniają, przybliżają. Jak wyznał artysta: „Oprócz malarstwa i ogrodnictwa, w niczym innym nie jestem dobry”. Twórczość Moneta stanowi klamrę dla wspomnianego filmu, bo choć pominięto tutaj jeden z najsłynniejszych obrazów tego artysty – Spacer w makach – to dostarczono widzom wielu wypowiedzi i cytatów osób, które odwiedzały posiadłość mistrza, w tym słynnego pisarza Marcela Prousta. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |