GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWujek Canaletta
Strona 4 z 4
W filmie poświęconym sztuce Canaletta i XVIII-wiecznej Wenecji oprawa muzyczna jest stylizacją opartą na motywach włoskiej twórczości tego okresu z elementami współczesnego minimalu w stylu Glassa. Ta muzyka doskonale pasuje zarówno do nastroju obrazów Canaletta, jak też całkiem współczesnych, świetnie filmowanych zdjęć współczesnej Wenecji.
To miasto przecież nie zmieniło się zbytnio w ciągu ostatnich 300 lat, tylko ludzie są inaczej ubrani, a prócz tradycyjnych gondoli pływają kanałami motorówki. Muł laguny dobrze zakonserwował fundamenty domów, świątyń i pałaców. Kto wie, czy nie lepiej się zachowały budowle miasta malowane przez Canaletta, niż same obrazy, niekiedy rysowane pastelami, które z latami traciły intensywność barw i stawały się coraz bardziej blade?
W filmie zawarta jest też szczątkowa informacja o życiu samego Canaletta i jego rodziny. Swoje obrazy malował w studiu, nie z natury, ale z pomocą rysunkowych szkiców. Pomagała mu cała rodzina, w tym dwóch uzdolnionych bratanków (niektórzy mówią, że to byli siostrzeńcy). Kiedy przyszedł kryzys związany z wojnami turyści się nie pojawiali tłumnie i rodzinna gromada się rozsypała, M.in. Bernardo Bellotto, także zwany Canalettem, przyjechał do Polski i tutaj robił to, co jego wujek w Wenecji, malował pejzaże starej Warszawy. Nasz król Stanisław zgromadził kolekcję 30 płócien (do dziś zachowało się tylko 24), ale to już całkiem inna historia. Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |