GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWujek Canaletta
Strona 2 z 4
Arystokracja brytyjska uważała za obowiązek odwiedzenie Wenecji, a pamiątką z takiej podróży mógł być jakiś obraz – „widoczek” zachwycającego miasta na lagunie. Musiały się tutaj znaleźć obowiązkowo najważniejsze miejsca miasta: Most Rialto, Piazza San Marco i Palazzo Ducale, a także kościół Santi Giovannie Paolo. Canaletto malował nieustannie, a jego trud i znój sprytnie podpatrzył angielski konsul i zaproponował układ handlowy.
Malarz dostarczył konsulowi Smithowi rysunkowe propozycje swoich „wyrobów”, kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt wzorów, a on zbierał zamówienia i wysyłał potem gotowe obrazy do Anglii. Jeśli turysta nie był specjalnie bogaty, albo po prostu oszczędny mógł zamówić czarno-białą „kopię” obrazu w formie grafiki (miedziorytu).
Okazuje się, że malarz nie odtwarzał wiernie widoków, czasem coś dodawał, czasem ujmował, ale pędzlem pisał własną historię miasta. Niektóre obrazy były w typie kaprysów, a więc obok realnie istniejących obiektów zawierały też fantastyczne, wymyślone przez artystę. Interes się kręcił, na wyspy trafiły setki obrazów i ustroiły domy nabywców, ale ogromną kolekcję najlepszych obrazów i rysunków zgromadził sam konsul i w rezultacie sprzedał ok. 200 płócien Canaletta samemu królowi Jerzemu III. Ten zasób dziś spoczywa na ścianach pałaców Buckingham i Windsor i stanowi ozdobę dawnego brytyjskiego Imperium. Kolekcję obejrzał, sfilmował i omówił znakomity reżyser, dokumentalista Phil Grabsky (gościliśmy go kilka lat temu w Polsce). Dzieło zaprezentowała polskiej widowni sieć Multikino. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |