GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościOstatnie akordy sezonu
Strona 1 z 2
Koncert zamykający sezon koncertowy 2017/2018 Krakowskiej Filharmonii wypełniły transkrypcje solowych utworów instrumentalnych Johanna Sebastiana Bacha oraz psalmodyczne kantaty Igora Strawińskiego i Leonarda Bernsteina. Bach poniekąd sam zgotował sobie ten los.
Dokonując transkrypcji koncertów instrumentalnych Antonia Vivaldiego na instrument klawiszowy, czyli w praktyce klawesyn, dał poniekąd asumpt do podobnych machinacji z jego własnymi utworami w przyszłości. I to nie tylko w naturalny sposób dającymi się przełożyć na skład orkiestrowy jak w przypadku organowej Toccaty i fugi d-moll BWV 565 w redakcji Leopolda Stokowskiego, przygotowanej na potrzeby Fantazji, filmu Walta Disneya.
Organy bowiem uchodzą za substytut orkiestry, przydającej kompozycjom na nie napisanym większego bogactwa brzmieniowego, co będący dyrygentem Stokowski potrafił skutecznie wykorzystać, by nadać im zewnętrzną efektowność i okazałość. Pod batutą Charlesa Munroe-Olivieri krakowscy filharmonicy nie starali się imitować dźwięku znajdującego się za ich plecami instrumentu, lecz pozostali sobą, zachowując zarazem dyscyplinę przebiegu muzycznego i oddając złożoność jego polifonicznej faktury. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |