GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościO Bohdanie Wodiczce bez rocznicy
Strona 1 z 2
W 107 lat od urodzin, 33 lata od śmierci i 54 lata od klęski poniesionej w reformatorskim dziele kształtowania oblicza artystycznego odbudowanego Teatru Wielkiego w Warszawie powstała monografia Bohdana Wodiczki, jednego z najwybitniejszych kreatorów opery polskiej XX wieku.
Napisał ją zaledwie trzydziestokilkuletni warszawski muzykolog Michał Klubiński, syn rodziców profesjonalnie zajmujących się muzyką, dedykujący im swą rzetelną, dogłębnie przemyślaną i opartą na wielu źródłach, interesująco napisaną pracę. Nosi tytuł „Bohdan Wodiczko. Dyrygent wobec nowoczesnej kultury muzycznej”. Zarówno autor (aktualnie pracuje nad różnymi aspektami życia i twórczości Zygmunta Mycielskiego) jak i temat Wodiczkowskiej monografii jest mi szczególnie bliski.
Od lat nawołuję, perswaduję, krytykuję a nawet zawstydzam kolejne pokolenia polskich muzykologów za brak należytego zainteresowania twórcami, interpretatorami, organizatorami, popularyzatorami, pisarzami i publicystami, budującymi dzieje polskiej muzyki.
Dzięki Michałowi Klubińskiemu postać Bohdana Wodiczki doczekała się utrwalenia w formie obszernej biografii, skrupulatnie przedstawiającej jego młodość, przedwojenne studia muzyczne u Piotra Rytla (kompozycja), i Waleriana Bierdiajewa (dyrygentura).
Po wojnie znalazł się w Sopocie, gdzie współtworzył Filharmonię Bałtycką, wykładał dyrygenturę i działał w Polskim Radiu. Jego niełatwy charakter, odwaga i bezkompromisowość powodowały częste zmiany na dyrygenckich stanowiskach (Łódź, Kraków, Warszawa, Katowice). W okresach bezrobocia (takie również bywały !) dyrygował Domkiem trzech dziewcząt czy Cnotliwą Zuzanną reżyserowanymi przez Danutę Baduszkową, lub uciekał do swej lodowatej samotni – Reykjaviku, stając się wybitną postacią życia muzycznego Islandii.
Centralna część liczącej blisko 500 stron monografii poświęcona jest działalności w Warszawie. Najpierw w Filharmonii Narodowej zmaganie z rywalem Witoldem Rowickim, potem kilkuletnia epopeja przygotowywania zespołu i programu artystycznego na otwarcie Teatru Wielkiego. Wreszcie tragiczna dla losów tego Teatru dymisja Wodiczki, kilka miesięcy przed inauguracją. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |