opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

68 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Festiwal w Łańcucie: w świecie muzyki instrumentalnej

Operowanie przez pianistę nieco mechanicznym dźwiękiem o mniej więcej tym samym natężeniu dynamicznym przywodziło mi na myśl dawne zapisy rolkowe bądź urządzenia w rodzaju pianoli. Nie chcę przez to powiedzieć, że jego gra nosiła znamiona bezosobowe czy automatyczne, pochopnie przypisywane instrumentalistom dalekowschodnim, ponieważ wspomniany niedostatek nadrabiał do pewnego stopnia za sprawą zróżnicowania agogicznego. W tej sytuacji byłbym ciekawy posłuchać go w bardziej klasycznym repertuarze, wymagającym nie tylko sprawności technicznej, ale i wyczulenia na jakości wyrazowe, na przykład w romantycznych kompozycjach Schuberta, czy wrażliwości brzmieniowej w muzyce impresjonistycznej. Podróż w muzyczne wizje kosmosu zaproponowali natomiast Massimiliano Caldi i rzeszowscy filharmonicy, a to za sprawa utworów Stefana Kisielewskiego i Gustawa Horsta. 

Festiwal w Lancut 2018 15

Kosmos tego pierwszego to do pewnego stopnia błyskotliwa orkiestrowa etiuda sonorystyczna, choć w znacznej mierze stworzona tradycyjnymi środkami, bez odwoływania się do rozszerzonej i niekonwencjonalnej artykulacji. Za to wykorzystująca instrumentarium powiększonej orkiestry symfonicznej ze szczególnie rozbudowaną baterią perkusyjną. Rozpoczyna ją quasi-klaster, zbudowany wszakże z nawarstwiających się akordów, wywołujących tego rodzaju efekt akustyczny. Po nim następują pochody niskich smyczków, do których z czasem dołączają pozostałe, a także inne sekcje instrumentalne. Przebieg muzyczny toczy się wartko, by znaleźć wytchnienie w dłuższym ustępie utrzymanym w umiarkowanym tempie, by na koniec znów przywołać zgiełk orkiestrowego chaosu.  Szkoda zatem, że nie uzupełniono programu koncertu o jedną z najstarszych wizji muzycznych tego ostatniego, rozpoczynającą modne ostatnio osiemnastowieczne Elementy Jean-Féry Rebela. Orkiestrowa suita Planety op. 32 Gustawa Holsta jest już o wiele bardziej uładzona i skonwencjonalizowana w wyrazie. Kompozytor, nie obawiając się kosmicznej katastrofy, pozostawia dyrygentowi swobodę w uporządkowaniu jej ogniw, niekoniecznie w zgodzie z ich astronomiczną kolejnością. Massimiliano Caldi wyszedł od Hitchcockowskiego efektu trzęsienia ziemi na początek, a więc Marsa, z jego ostinatową rytmiką. Po nim jednak nie nastąpiła eskalacja napięcia, skoro przyszła kolej na wprowadzającą uspokojenie Wenus, zalecającą się między innymi kameralnymi solami skrzypiec i wiolonczeli, a następnie wyrafinowanego instrumentacyjnie i kolorystycznie Merkurego, z opalizującymi barwami „niebiańskiej” czelesty, harf i fletów. Jowisz ze swej strony poraża pewną pompatycznością i czysto zewnętrzną okazałością dźwiękową, a Neptun delikatnością brzmieniową, przy czym zrezygnowano z udziału w nim chóru. Rzeszowscy filharmonicy potwierdzili swoją znakomitą kondycję artystyczną, której pozazdrościć im mogą bardziej renomowane zespoły symfoniczne. Dyrygentowi natomiast udało się uzyskać zróżnicowaną dramaturgie, tak że ani przez moment nie odczuwałem znużenia, mimo że utwór słyszałem wielokrotnie i nie należę do jego miłośników. Jego wykonaniu towarzyszyły wyświetlane na ekranie w tle estrady wizualizacje poszczególnych planet.

                                                                          Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART