GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościFestiwal w Łańcucie: w świecie muzyki instrumentalnej
Strona 3 z 4
Bawił się zawartymi w nutach efektami onomatopeicznymi, popularnymi w osiemnastym stuleciu, ale zarazem unikał jakiejkolwiek dosłowności programowej, mając świadomość, iż jest to artystyczna kreacja, rządząca się własnymi konwencjami, a niekiedy nawet rodzaj toczonej ze słuchaczem gry i zabawy. W brawurowy sposób wydobył też imponujący przykład polifonii w zamykającej cykl Egipcjance.
Jego interpretacje zapewne oburzą purystów, żądających przede wszystkim stylowości w odniesieniu do dzieł z minionych epok. Ten młody, dwudziestotrzyletni pianista posiada już na tyle wyrazistą osobowość, że nie pozwala mu podporządkowywać się obowiązującym kanonom, nakazując w zamian tworzenie własnych, niekiedy kontrowersyjnych, ale spójnych wizji wykonywanych kompozycji.
Z kolei występ jeszcze młodszego, bo zaledwie osiemnastoletniego pianisty chińskiego A Bu, zdawał się przenosić nas do przyszłości sztuki wykonawczej, w której dominować będzie bezbłędna technika, sprawiająca wrażenie nieograniczonej, dla której zdają się nie istnieć jakiekolwiek trudności nie do pokonania. Atoli, być może nie jest to prognostyk w jakim kierunku rozwinie się pianistyka, lecz wynik tego, że artysta na program swego recitalu wybrał utwory skoncentrowane przede wszystkim na tym aspekcie gry. A więc wirtuozowskie kompozycje rosyjskiego twórcy Nikołaja Kapustna: I Etiudę koncertową C-dur „Preludium” z op. 40, Wariacje op. 41 i I Sonatę fortepianową-Fantazję op. 39, pochodzące z tego samego, 1984 roku. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |