opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




16 październik 2018       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Papiez 131-192.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

45 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Powiew historii, talent i … tępota

Mimo, że to tylko próba generalna (spieszyłem się do Wiednia!) czuło się miłość do tej partytury dyrygenta (Bassem Akiki), maksymalne skupienie i dobrą formę muzyków, oraz świetnie dysponowanych solistów. Szczególnie Tomasz Tracz (doskonały postaciowo, aktorsko i wokalnie Belfiore), Ewelina Szybilska (urocza Serpetta), Aleksandra Stokłosa (zabawna Arminda), Anna Borucka (Ramiro) i Mateusz Zajdel (Podesta).

 

W tonacji lubianej przez Operę Śląską suponuję, że do „historycznych” jej mozartowskich spektakli Uprowadzenia z seraju (1950) Czarodziejskiego fletu (1954), Cosi fan tutte (1951), Wesela Figara (1959) i Don Juana (1965) należy dołączyć – omijając szerokim łukiem realizacje mniej udane – La finta giardiniera (2018) mimo, że brazylijski gość odstąpił od pierwotnego libretta, ale za to wyreżyserował spektakl z talentem, dowcipem, fantazją i wdziękiem.

 

Wszystkiego tego brakło ukraińskiemu reżyserowi Adriyowi Zholdakowi, którego nie wiem po jakiego diabła zaangażowano do wyreżyserowania Napoju miłosnego Gaetano Donizettiego w Poznaniu. Przede wszystkim najpierw naopowiadał głupot w wywiadzie zamieszczonym w opasłym programie spektaklu, wydanym aż w dwóch językach. Zamieszczono w nim również polskie tłumaczenie tekstu libretta Felice Romaniego mimo że to, co dzieje się na scenie nie ma z tym librettem nic wspólnego.

 

Nie mam zamiaru tego wszystkiego opisywać, by nie spalić się ze wstydu lub zaplątać w to pandemonium i demencjum. Mając wiele uznania i podziwu dla ukraińskich artystów nie rozumiem, dlaczego pozwolono na poznańskim zespole i publiczności eksperymentować najniebezpieczniejszemu z nich. I to w arcydziele włoskiego bel canta, z którym predylekcje tego osobnika mają tyle wspólnego, co tępota moich następców w Gmachu pod Pegazem z poczuciem teatralnej przyzwoitości.

 

Wszystko to wokalnie próbowali ratować Agnieszka Adamczyk (rewelacyjna Adina), Peter Račko (sprowadzony ze Słowacji Nemorino), Jaromir Trafankowski (Belcore), Andrzej Ogórkiewicz (Dulcamara) i Galina Kuklina (Gianetta). Dobrze grającą orkiestrą i jak zwykle doskonale śpiewającym chórem dyrygowała Katarzyna Tomala.

 

Po pierwszej części – w ponurych myślach – złożyłem im wszystkim szczere kondolencje, że musieli w czymś takim brać udział, a po przerwie czym prędzej wróciłem do domu.

                                                                         Sławomir Pietras 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART