GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościSubiektywny kalejdoskop pianistyki światowej – André Previn (65)
Strona 1 z 2
W grze na fortepianie nie można wydziwiać. Wszystko musi być proste, swobodne, niewymuszone. Naturalność samej gry, jak również wolne od wszelkich zahamowań i nadużyć muzykowanie, to cel każdego pianisty. Niestety jest to stan bardzo rzadko osiągalny na dłuższy czas. Możliwy jednak do wypracowania i wielokrotnego powtarzania. Możliwy również do uchwycenia na nagraniach - zwłaszcza tych koncertowych. Są to oczywiście zaledwie skrawki utworów, które potwierdzają, że możliwe jest osiągnięcie stanu prawdziwej perfekcji w grze na fortepianie, a jednocześnie uświadamiają, że są to chwile ulotne, niepewne, nigdy trwałe, a tym bardziej ponadczasowe. W obiegowej opinii na temat gry na fortepianie mówi się o tym, że błyskotliwa i wirtuozowska gra to marzenie i cel każdego pianisty. Jednak dla wybitnie uzdolnionych pianistów celem jest znacznie trudniejsza do osiągnięcia, głębsza w treści artystyczne i mądrości życiowe gra. Szybka gra na fortepianie to jedynie jeden, zresztą mało istotny element pianistyki. Sztuka pianistyczna nie polega li tylko na szybkim przebieraniu palcami po klawiaturze fortepianu. Po pierwsze nie byłaby to sztuka, a po drugie byłoby to osiągalne niemal dla wszystkich osób we wszystkich szerokościach geograficznych. Pianista bazuje w swojej grze przede wszystkim na materiale muzycznym pozostawionym przez twórców. Na muzyce. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |