GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościNora, myśląca Barbie
Strona 2 z 3
Sytuacja podobna jak z wykonującymi muzykę dawną według założeń wykonawstwa historycznie poinformowanego. Im też się wydaje, że kiedyś grano i śpiewano bardzo surowo, czasem nawet nieczysto, nie stosowano wibrata ani zbyt emocjonalnych efektów, bo ludzie w dawnych wiekach nie mieli takich potrzeb jak dziś.
Ale to także tylko wyobrażenie, a nie jakąś ustalona i niezmienna prawda historyczna. Drugą konwencją teatralną, którą norweski twórca sztuk wizualnych Rolf Alme zastosował na scenie wrocławskiego Teatru Polskiego, jest stylistyka commedii dell’arte.
Artysta jednak nie wprowadził tutaj nieśmiertelnych postaci Arlekina i Kolombiny, lecz akcję dramatu Henryka Ibsena ukazał w sposób przesadnie hałaśliwy, jarmarczny, wyolbrzymiając reakcje bohaterów na sposób takiej archaicznej komedii. Oczywiście zgodnie z treścią dramatu Dom lalki głównymi bohaterami są Nora, czyli Kolombina oraz Torvald – Arlekin. W istocie Thorvalda grają dwaj aktorzy – taki pomysł nierzadko stosują współcześni twórcy teatru. Pojawiają się też inne postaci – Christine, Krogstad i dr Rank, a nawet dzieci Nory, Tomasz i Andrzej (brzmienie imion ma wskazywać, że rzecz daje się przypasować do Polski). |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |