GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościOskarżony Dymitr
Strona 3 z 3
Tutaj też widać doświadczenie sceniczne i życiowe reżysera. Przedstawieniu towarzyszy bardzo skromna, sprowadzająca się do kilku kanap na scenie i zamarkowanej dużej atrapy obrazu Matki Boskiej scenografia, za to kostiumy Małgorzaty Żak nieźle wprowadzają nas w klimat „dawnej Rosji”. Odniosę się wreszcie do muzyki przygotowanej przez Piotra Matuszewskiego.
W sporej mierze są to stuki i szumy tworzące nieco upiorny nastrój widowiska. Jednak dużą cześć podkładu muzycznego wykonuje na żywo na skrzypcach Lizawieta – Alicja Baran, zdradzając w ten sposób dobre przygotowanie wiolinistyczne.
Najpierw pokazuje się wykonując fragment 24 Kaprysu Niccolo Paganiniego, potem próbuje innych wirtuozowskich utworów na skrzypce solo, ale jej muzyczne wtręty towarzyszą w różnych momentach przedstawienia jako pewne sygnały lub symbole poruszanych kwestii. W takim charakterze słyszymy po kilka taktów np. Marsylianki, Międzynarodówki a nawet Ody do Radości z IX Symfonii Beethovena (dziś Hymnu Unii Europejskiej). Warto zwrócić uwagę, że wzniosłe strofy tej Ody Fryderyka Schillera padają również z ust jednego z bohaterów przedstawienia. W finale tego utworu poetyckiego zawarto przecież nigdy nieziszczone słowa proroctwa niemieckiego twórcy – „wszyscy ludzie będą braćmi” – co w kontekście powieści Dostojewskiego Bracia Karmazow nabiera szczególnego, gorzkiego znaczenia.
Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |