GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościXXII Letni Festiwal Opery Krakowskiej – samotny Roger
Strona 3 z 3
Od strony muzycznej. wreszcie w kulminacyjnych ustępach tego aktu przypływy fal orkiestrowego tutti posiadają pożądaną dynamikę i sprawiają oczekiwane wrażenie. Przy ich dźwiękach ginie stary świat, co znajduje odzwierciedlenie w zrzuceniu przez tancerzy kobiecych sukni i peruk i rozbiciu zdobiących pomieszczenie popiersi greckich filozofów. Zrównoważony, apolliński świat nauki ustąpić musi przed świadectwem zmysłów i upojeniem dionizyjskiego przesłania Pasterza.
Trzeci akt nawiązuje do analogicznego z wagnerowskiego Tristana i Izoldy, stanowiąc swoisty jego palimpsest, i wypełnia go atmosfera bezbrzeżnego pesymizmu, pogodzenia z losem, kiedy wiele z wcześniejszych uniesień okazało się płonnymi iluzjami, jakby bolesnym przebudzeniem z narkotycznego transu. Zgodnie z ideą, że „musi umrzeć, co ma żyć” (Stanisław Wyspiański z Nocy listopadowej), Roger ginie, ale odradza się wraz ze wschodem słońca, wznosząc ku jego czci wspomniany płomienny hymn, zamykający operę. Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |