opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

32 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

XXII Letni Festiwal Opery Krakowskiej – samotny Roger

Pozostałym wykonawcom partie niezbyt leżały w głosach, stąd dominowało wrażenie znacznego zmagania się z nimi i skupienia się przede wszystkim na poprawnym odtworzeniu tekstu muzycznego, tak że nie starczało już uwagi na indywidualne rysy interpretacyjne. Otwiera przedstawienie chór czarno odzianych postaci z przepaskami na oczach, pogrążonych w ciemności nocy niewiedzy, które przejrzą dopiero wraz z poznaniem nauk głoszonych przez Pasterza, którego teraz oskarżają o bluźnierstwo i w stronę którego rzucają kamieniami, żądając od władcy, by go surowo i przykładnie ukarał.

Krol Roger,Krakowska 2

Jak to z tłumem bywa, później staną się jego najgorliwszymi wyznawcami. I w tym początkowym hymnie, w którym do chóru mieszanego dołącza dziecięcy, zabrakło mi odpowiedniej mocy, podobnie jak w rozlegającym się następnie orkiestrowym tutti, w zamierzeniu kompozytora stanowiących potężny akcent inicjalny, porywający słuchacza, jeśli tylko w odpowiednim stopniu wydobędzie się cały tkwiący w nim potencjał wyrazowy. Zarówno pod batutą Łukasza Borowicza na premierze, jak i teraz pod dyrekcją Moniki Wolińskiej, zabrakło mi tego, albowiem brzmienie pozostawało zbyt anemiczne, a pamiętać należy, że partytura Króla Rogera wyrasta z ekspresjonistycznych porywów III Symfonii op. 27. Niczym w Teoremacie Pasoliniego (czyżby znał on operę Szymanowskiego, którą zagrano w Palermo w roku 1949?) akcja przenosi się następnie do mieszczańskiego salonu, gdzie do posiłku zasiadają Roger, Roksana i ich synek. Wkraczający do ich życia Pasterz szybko wywraca ich dotąd uporządkowany byt, kolejno uwodząc domowników, choć czechowowska strzelba chyba przedwcześnie wypali, skoro już na samym początku Przybysz wyciska namiętny pocałunek na ustach Rogera, nie dając mu z wolna dojrzeć do przemiany, jak tego życzyli sobie Szymanowski i Iwaszkiewicz. Wskutek tego osłabieniu ulega wymowa nocnego aktu środkowego, a pamiętać należy, że w mistycznej egzegezie jest to pora godów, zarówno w sensie miłości zmysłowej (stąd jego kulminacją będzie orgia), jak i duchowej, co przywołuje wspomniana III Symfonia, mająca w podtytule Pieśń o nocy, odwołując się w tym względzie do mistycznej poezji Dżelaleddina Rumiego. Orkiestrowy wstęp oddaje klimat upalnej nocy południowej, ale jest skutecznie zagłuszany przez grupę sprzątającą proscenium jakby reżyser chciał się pochwalić, ze zna ostatnią inscenizację Patrice’a Chereau Elektry Richarda Straussa, gdzie podobna czynność otwiera spektakl, ale tam służebnice usuwają ślady popełnionej zbrodni, która rzuci się cieniem na całą akcję.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART