opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




16 październik 2018       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

26 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Torreador ze smoczkiem

To sformułowanie w sposób najbardziej plastyczny obrazuje zestaw chwytów scenicznych zastosowanych w nowej inscenizacji opery Carmen Georges’a Bizeta w Teatrze Wielkim w Warszawie. Można przypuszczać, że autorem większości pomysłów teatralizujących słynną operę jest debiutujący w tym gatunku reżyser Andrzej Chyra. Znakomity aktor nie dbał w tym wypadku ani o operową tradycję, ani nie szukał jakiegoś pojemnego przesłania intelektualnego, chodziło mu raczej o quasi filmową, efektowną, a może nawet efekciarską narrację ukazującą dramatyczne losy żyjącej tylko emocjami kobiety.

Carmen,Warszawa 4

Dlatego nie należy się specjalnie przejmować takimi epizodami, jak scenka, gdy tuż przed wejściem na arenę walki byków ubrany w rytualny strój torreadora Escamilio karmi z butelki ze smoczkiem niemowlę (być może jego własne), ani gdy kilku 8-10. letnich chłopców zdejmuje z dzwonnicy duży, ważący co najmniej tonę dzwon i wiezie go na taczkach, bo te idiotyzmy mają po prostu odciągać, albo przykuwać uwagę publiczności. Większość chłopców, którzy towarzyszą niemal wszystkim scenom tej opery, także tym wątpliwym moralnie, burdelowym, przemytniczym i corridzie, nie mówiąc już o nieustannym kontakcie z osobami palącymi czy narkotyzującymi się, jest umorusana, jakby wyszła z opery Brittena Mały kominiarczyk i tylko jeden, ten główny, być może symbolizujący Małego Don Jose, albo Małego Escamilio, jest czyściutki, w śnieżno białej koszuli. Można więc sobie dworować i szydzić z nowej inscenizacji Carmen, z reżyserskich lapsusów Chyry, opętania konstrukcjami metalowymi u scenografki Barbary Hanickiej, kiczowatego bałaganiarstwa kostiumolożki Magdaleny Maciejewskiej, bezsensownego podrygiwania chórzystek w rytm nadany przez choreografa Jacka Przybyłowicza, a nic to nie zmieni w ogólnej wysokiej ocenie całego widowiska.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART