GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościJak zostać Rigolettem?
Strona 3 z 3
W sumie reżysera można by uznać za mistrza koncertowych wykonań oper. Pytanie, po co w takim przypadku reżyseruje w teatrze operowym? W odróżnieniu od Paolo Bosisio scenograf Domenico Franchi przywiózł z Italii projekty eksperymentalne, przywodzące na myśl instalacje i performance cieszące oczy w galeriach sztuki współczesnej. Znakomicie zaaranżował dom bandyty Sparafucile, w którym była tylko fosforyzująca rama okienna i również błękitna fosforyzująca futryna drzwi.
Kolejnym bohaterem spektaklu była projektantka kostiumów Zuzanna Markiewicz odpowiadających w przybliżeniu epoce, w której rozgrywa się akcja opery. Ale wszystkie te składowe przedstawienia Rigoletta bladły w konfrontacji ze sztuką dyrygencką Tadeusza Kozłowskiego, który z ogromnym wyczuciem i temperamentem poprowadził orkiestrę, świetnie przygotowany przez Macieja Salskiego chór operowy i zaproszonych przez siebie premierowych, markowych solistów (Dobbera, Piasecką i Kima).
Tadeusz Kozłowski mówił o przyjemności dyrygowania spektaklem, gdy na scenie występują tej klasy artyści. Podkreślił, też, że występy takich solistów pokazały młodym wokalistom łódzkiej opery do jakich wzorców powinni dążyć, a oni z napięciem obserwowali Andrzeja Dobbera na wszystkich poprzedzających próbach. Pracę choreografki Bogumiły Szaleńczyk można przemilczeć, bo tancerki otrzymały tylko jedno zadanie - miały się tulić do Księcia Mantui, a gdy już przy księciu nie było miejsca, miały się tulić do siebie. Całość wywołała stojącą owację, która jednak była w 75 procentach skierowana do wykonawcy roli Rigoletta Andrzeja Dobbera. Joanna Tumiłowicz |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |