GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościUwspółcześniony „Nabucco” w Opéra de Lille
Strona 2 z 4
I tak oto kolejno ukazują się obrazowane na oczach widzów wnętrza jerozolimskiej świątyni, więzienia czy pałacowej komnaty, których tajemniczy wygląd jest potęgowany utrzymanym w czarno-białej estetyce oświetleniem Philippe’a Berthomé.
Ponieważ opera Verdiego opowiada o prześladowaniach ludu Izraela przez króla Babilonu, tyrana żyjącego w przekonaniu o boskim pochodzeniu jego władzy, reżyserka zdecydowała się uwspółcześnić narrację dramaturgiczną i niejako przenieść ją w strefę dzisiejszych konfliktów zbrojnych.
To dlatego na opanowujących całą przestrzeń sceniczną ekranach wideo wyświetlane są wstrząsające ujęcia masakrowanych cywili, bombardowane i grabione miasta, zbliżenia twarzy przerażonych ludzi, w tym również poranionych dzieci. Te dramatyczne obrazy pochodzą z objętych działaniami wojennymi obszarów Środkowego Wschodu, ale nie ma to większego znaczenia, gdyż reżyserka pragnie im nadać uniwersalny wymiar. Jednocześnie pomiędzy widownią, a rozgrywanymi na scenie wydarzeniami jest utrzymywany pewien dystans, czemu służą nieustannie przewijające się na wspomnianych ekranach transmisje telewizyjne, utrzymane w konwencji programów popularnych stacji informacyjnych. I tak na przykład pocieszający swój lud Arcykapłan Zachariasz nie zwraca się bezpośrednio do zgromadzenia, lecz nagrywa przemówienie przed kamerą telewizyjną, dbając cały czas o pozwalające mu korzystnie wypaść szczegóły swego wyglądu. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |