opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

51 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Orchestra Sinfonica di Milano interpretuje Symfonię „Tragiczną” Mahlera

Orkiestra Symfoniczna Mediolanu Giuseppe Verdi została powołana do życia w 1993 roku przez osiadłego we Włoszech rosyjskiego dyrygenta Vladimira Delmana. Od 1995 do 2005 roku jej szefem muzycznym był Ricardo Chailly, zaś na dyrygentów występujących gościnnie wybrano wówczas Wayne’a Marshalla i Helmuta Rillinga. Na czele orkiestry stawał też często Rudolph Barshaï, a artystami-rezydentami mianowano waltornistę Radovana Vlatkovića i pianistę Simone Pedroniego. Kiedy Chailly opuścił swoje stanowisko, na czele Symfoników Mediolanu stanęła chińska dyrygentka Xian Zhang, którą z kolei w 2013 roku zastąpił John Axelrod. Warto jeszcze przypomnieć, że w wyniku umowy podpisanej przez „Intesa SanPaolo”, Bank Mediolanu i Fundację Caripolo, Filharmonicy Mediolańscy wykupili Audytorium Mediolanu – Fondation Cariplo, stając się w ten sposób jedynym włoskim zespołem posiadającym swoją własną salę koncertową. Owa struktura, będąca oficjalną siedzibą Orkiestry Symfonicznej i Chóru Mediolanu, stanowi dzisiaj jeden z ważniejszych ośrodków kulturalnych tego miasta. A podkreślić jeszcze należy, że wyróżnia ją doskonała akustyka, uzyskana dzięki zainstalowaniu podwieszonych pod odpowiednim kątem płyt z drewna. 

Orkiestra Mediolanu

Na początku maja miałem okazję uczestniczyć w tej wyjątkowej sali w koncercie, podczas którego wzmiankowana formacja symfoniczna wykonała pod batutą amerykańskiego kapelmistrza Roberta Trevino VI Symfonię a-moll Gustava Mahlera z 1904 roku. Jest to obok Siódmej najmniej znana spośród symfonii tego twórcy, którą on sam określał mianem „Tragicznej”. W stosunku do jego poprzednich symfonii można odnieść wrażenie, że Mahler powraca w niej do klasycznej, czteroczęściowej formy. W rzeczywistości mamy tu jednak do czynienia z dziełem na wskroś oryginalnym, wyróżniającym się również i tym, że jego rozbudowany finał trwa aż trzydzieści, a w niektórych wykonaniach nawet czterdzieści minut. W dodatku Mahler wielokrotnie zastanawiał się nad ustaleniem ostatecznej kolejności poszczególnych części. Ogólnie rzecz ujmując wspomniany tragizm, wynikający z nieuchronności losu człowieka, osiąga w tej kompozycji wyjątkowo duże stężenie. Owa niesłychana wprost intensywność i zagęszczenie faktury, przeznaczonej na orkiestrę uzupełnioną o bogate instrumentarium perkusyjne z ksylofonem, czelestą, dzwonkami pasterskimi, kołatkami i młotem, została przez Filharmoników Mediolańskich oddana w niezwykle poruszający sposób. Uwagę przykuł już marszowy rytm pierwszego tematu, a następnie nagła przemiana akordu durowego na molowy, symbolizująca przemianę światła w mrok, radości w smutek i pogody w zasępienie. I nawet jeśli po intensywnym przetworzeniu dyrygent mocno wyeksponował idylliczno-pastoralny epizod, to przecież w repryzie i tak powrócił dramatyczny obraz walki. Następnie Scherzo utrzymane było w wyjątkowo groteskowo-demonicznym klimacie, którego już nawet nie zrównoważyło rozśpiewane, wyrafinowane brzmieniowo, ale podskórnie podszyte niepokojem Andante. Całość zakończyło słynne trzykrotne uderzenie młota, przywołujące tragizm nieuchronności przeznaczenia. Ta fantastyczna interpretacja dowiodła raz jeszcze doskonałej formy artystycznej mediolańskiego zespołu i zachęciła do szybkiego powrotu do pięknej sali miejscowego Audytorium.

                                                          Leszek Bernat


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART