GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościTryumf Kujawy i ten Wesołowski
Strona 2 z 2
Kostiumy zaprojektowała warszawska solistka Magda Fiedler, już zawczasu wprawiając się do nowej profesji. Kiedy uczyłem ją historii tańca w poznańskiej Szkole Baletowej nazywała się z domu Wojtaszewska, ale wkrótce nazywać się będzie Koncewoj, bo właśnie znów zaprosiła mnie na swój ślub.
Marto! W balecie trykot tradycyjnie oznacza nagość. Ale obecnie istnieje wiele technik i sposobów dyskretnego ukrywania na scenie chłopięcych klejnotów i dziewczęcego „pierożka”, aby Adam nie musiał paradować w cielistych majtasach, a Ewa w tekstyliach. Nasi praojcowie nie znali bowiem odzienia, a ich ciała były na sposób pierwotny boskie. Weź to pod uwagę – proszę – przy następnych realizacjach.
Emila Wesołowskiego pamiętam we wszystkich kreacjach jakie stworzył w repertuarze baletowym. Byłem również przy jego debiutach choreograficznych i reżyserskich. W dziedzinach tych posiadł solidną i rozległą wiedzę, doświadczenie, wrodzony talent, poparty praktyką, twórczą odwagą i kompetencją.
Widziałem niemal wszystkie stworzone przez niego balety, ceniąc zwłaszcza dzieła pełnospektaklowe (Legenda o Józefie, Romeo i Julia, Spartakus) w których mierzył się w tej dziedzinie z kunsztem swojej Mistrzyni (Spartakus, Coppelia, Kopciuszek).
Patrząc na choreografię Koncertu fortepianowego f-mol Fryderyka Chopina na nowo odkrywam jego wrażliwość muzyczną, wybitny talent kompozycyjny, mistrzowskie wyprowadzenie tematu konfliktu męsko-damskiego z jego wcześniejszego baletu Powracające fale, zrealizowanego przed laty w Warszawie, a później w Poznaniu. Ten Wesołowski zawsze mnie zaskakiwał, teraz znów zadziwił i tak już pewnie pozostanie, oby jak najdłużej. W drobiazgowo, twórczo i bogato ruchowo wychoreografowanej muzyce Chopina, wspaniałe kreacje stworzyli Dajana Kłos (uwaga na tę solistkę, to już jest jasno świecąca gwiazda) Łukasz Ozga (dojrzały, świetny solista) i Robert Kędzierski (same komplementy!).
Wieczór Polski tak nazwano ten spektakl z muzyką Chopina i Kilara dobrze świadczy o pracy wrocławskiego baletu. Od pół wieku towarzyszę jego poczynaniom (rany boskie, kiedy to minęło!) ale nigdy nie widziałem tak dobrego poziomu tańca na tej scenie. Dorównywała mu orkiestra i chór pod dyr. Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego, a zwłaszcza pianistka Julia Kociuban, która pozostanie moim Chopinowskim odkryciem. Sławomir Pietras |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |