GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMocne i słabe akordy Misteriów-Paschaliów 2018
Strona 1 z 5
Kulminacją tegorocznego, XV Festiwalu Muzyki Dawnej „Misteria-Paschalia” w Krakowie było wykonanie w Niedzielę Wielkanocną oratorium George’a Fridericka Haendla Samson HWV 57. Nie wiązałem z nim wielkich nadziei, mając w pamięci nieudaną Czarodziejską królowę Purcella na zakończenie tegorocznej Opery Rara.
I pierwsza część Samsona zdawała się potwierdzać, że John Butt, kierujący szkockim zespołem Dunedin Consort, jest przede wszystkim beznamiętnym rachmistrzem taktów, dbającym głównie o dyscyplinę rytmiczną. W tej sytuacji szczególnie udanym wydawał się być polski wkład w to wykonanie w osobach śpiewaczek i śpiewaków krakowskiego Chóru Polskiego Radia, równie dobrze radzącego sobie w efektownych, żywioło rozwijanych ustępach fugowanych, jak i podniosłych anthemach.
Od drugiej części jednak temperatura wykonania zaczęła sukcesywnie wzrastać, a Dunedin Consort coraz bardziej się rozgrywał, by w ostatniej olśniewać wręcz barwą brzmienia i efektami artykulacyjnymi, a także zmienną dynamiką, podążającymi za dramatyczną wymową przywoływanych zdarzeń. W angielskich oratoriach Haendel wykorzystywał bowiem swoje wcześniejsze doświadczenia na polu włoskiej opery. Mamy zatem w nich do czynienia ze swoistym theatrum musicum, tyle że bez akcji scenicznej, a więc zdanym wyłącznie na środki muzycznej retoryki, oddające targające postaciami namiętności, a także rodzące się napięcia i konflikty w relacjach pomiędzy nimi. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |