opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




22 maj 2018       


Wydarzenia

  • Papiez 131-130.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

82 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Kredowe koło” von Zemlinsky’ego w Opéra de Lyon

Pierwszy raz po wojnie pojawiła się w Dortmundzie (1955), ale jeszcze do dzisiaj jej realizacje stanowią prawdziwą rzadkość. Centralną postacią opowiadanej historii jest żyjąca w biedzie dziewczyna Haïtang, sprzedana bogatemu i pozbawionemu skrupułów poborcy podatkowemu Ma, któremu urodzi syna. Ów poborca zostaje otruty przez swą pierwszą małżonkę, zazdrosną Yü Pei, która przekupując świadków i sędziego oskarża o tę zbrodnię rywalkę oraz usiłuje odebrać jej syna, przedstawiając się jako jego prawdziwa matka.

Kredowe kolo 2

W wyniku sfingowanego procesu (stanowiącego kulminacyjny punkt całej dramaturgii) niewinna biedaczka zostaje skazana na śmierć, wszakże nowy cesarz Pao ułaskawia ją. Aby zaś odkryć prawdę dotyczącą macierzyństwa, poddaje Haïtang i Yu Peï próbie kredowego koła: każda z nich ma się starać z całych sił przeciągnąć chłopca poza jego granice, a zwycięstwo będzie oznaczało potwierdzenie rzeczywistego rodzicielstwa.

Kredowe kolo 3

Haïtang rezygnuje z udziału w eksperymencie, aby oszczędzić swemu dziecku bólu i ten naturalny odruch serca matki wzrusza cesarza, który ostatecznie poślubia uczciwą dziewczynę i uznaje jej syna. Wbrew pozorom nie mamy tu jednak do czynienia z dramatem psychologicznym, lecz przyjmującą formę krytyki społecznej i zdradzającą polityczne zaangażowanie Zemlinsky’ego parabolą o bardzo ostro eksponowanym realizmie. Traktuje ona o zmuszającej do prostytucji i wystawiającej na niebezpieczeństwa biedzie, o podporządkowanym władzy wymiarze sprawiedliwości i korupcji sędziów, o nieodpartej sile przyciągania pieniądza.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART