opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




22 maj 2018       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

78 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Opera Kaiji Saariaho w Opéra de Paris

Chodzi o noszącego jasny, jakby niczym nieskalany strój kontratenora Philippe’a Jaroussky’ego (Duch, Anioł) i odzianego na czarno Davóne’a Tinesa (Kapłan, Rybak), pomiędzy którymi stopniowo nawiązują się tutaj odrealnione, nieprzeniknione i enigmatyczne relacje. Oto bowiem w wizji Sellarsa prowadzą oni osobliwie fizyczną grę aktorską, obserwując się nawzajem i oswajając, na zmianę nad sobą dominując lub przytulając się, posuwając się nawet do czułych pieszczot i namiętnego pocałunku. Na planie muzycznym wykonywane przez Jaroussky’ego partie niebiańskich istot idealnie harmonizują z charakterem jego delikatnego i subtelnie prowadzonego głosu, którego przetwarzane elektronicznie w czasie realnym interwencje nabierają nieziemskiego i jakby rozświetlonego od wewnątrz zabarwienia.

Only the sound remains 4

W pierwszej części spektaklu (zatytułowanej Always strong Zawsze mocny) porusza się on raczej w dole tessytury i w średnicy, a emitowane przezeń dźwięki sprawiają często niesamowite wrażenie jakby zostały oderwane od fizycznej wokalności artysty, co pozostaje przecież w zgodzie z estetyką teatru Nô. W części drugiej (Feather mantlePłaszcz z piór) androgeniczny, niemalże zdematerializowany i bardziej ozdobny śpiew Jaroussky’ego oscyluje już w górze skali, choć jednocześnie przyjmuje coraz bardziej żałosną i lamentacyjną ekspresję, zapewne w nawiązaniu do sytuacji pozbawionego okrycia z piór i z tego powodu uwięzionego na ziemi Anioła. Kreacja francuskiego kontratenora ciekawie kontrastuje z wyrazistą osobowością sceniczną barytona Davóne’a Tinesa, którego intensywna, emanująca wręcz szamańską aurą i hipnotycznie przykuwająca uwagę gra aktorska w połączeniu z gęsto nasyconym i przejmująco brzmiącym głosem - niejednokrotnie rozpływającym się w swoim elektronicznym rezonansie - a także sztuką specyficznego akcentowania i minimalnego wydłużania niektórych spółgłosek doskonale się sprawdzają zarówno w partii Kapłana, jak i Rybaka. Tajemnicze spotkania wymienionych postaci, symbolizujące konfrontację świata materialnego z duchowością, „otula” eteryczna i wyrafinowana materia dźwiękowa tkana pod skupioną opieką dyrygenta Ernesta Martineza Izquierdo.Jego oszczędne, ale chirurgicznie precyzyjne gesty są bezbłędnie odczytywane i perfekcyjnie realizowane przez umieszczony w kanale orkiestry kwartet wokalny oraz ograniczony do niezbędnego minimum i tym samym uczestniczący w wytwarzaniu intymnego klimatu zespół instrumentalny.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART