opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

72 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Koncertowe wykonanie „Attyli” Verdiego w Lyonie

Pomiędzy nimi znajduje się waleczna Odabella, córka pana Akwilei, której Attyla ofiarowuje swój własny miecz, jako symbol wyrazu podziwu dla jej brawury. Ostatecznie wydana siłą za tego tyrana Odabella przebija mu serce właśnie tym mieczem, a rzymskie oddziały bezlitośnie spadają na Hunów. Wspomniana prapremiera opery przebiegała w dość trudnych warunkach i nie przyniosła oczekiwanego sukcesu, ale już od drugiego przedstawienia Attyla wzbudzała entuzjazm i zachwyt, a następnie wyruszyła na podbój całej Italii i wielu teatrów świata. W bliższych nam czasach pojawia się w repertuarze niezwykle rzadko, co sprawia, że miłośnicy sztuki operowej nie mają praktycznie możliwości obejrzenia jej na scenie. Oczywiście jest prawdą, że nie brakuje w tej pozycji różnych młodzieńczych grzechów kompozytorskich, licznych słabości i nadmiaru niezbyt subtelnych efektów, wszakże niezależnie od nich rzeczona partytura zawiera też wiele porywających fragmentów i wartych wykorzystania możliwości popisów wokalnych. Aby jednak przekonać publiczność do walorów omawianego dzieła, potrzebna jest potrafiąca sobie radzić z rozlicznymi trudnościami wykonawczymi obsada solistów oraz zdolny do „wyciśnięcia” z niego cennej esencji muzycznej dyrygent. Otóż ku satysfakcji słuchaczy te warunki zostały podczas koncertu w lyońskim Audytorium w pełni spełnione. Partię tytułową z powodzeniem interpretował rosyjski bas Dmitri Oulianov, wywierający duże wrażenie zarówno w scenach o dużej ekspresji, jak i w epizodach o bardziej intymnym charakterze, w których jego wyrównany i jednolicie we wszystkich rejestrach brzmiący głos był zdolny do eksponowania odpowiednio cieniowanych subtelności. Trudno było pozostać obojętnym wobec jego emocjonalnych starć z Odabellą, porywająco tutaj ucieleśnianą przez również pochodzącą z Rosji sopranistkę Tatianę Serjan, imponującą dużym wolumenem i wyrazistym autorytetem wokalnym. Partię młodego i zakochanego w Odabelli Foresto z naturalnością, swobodą i emocjonalnym zaangażowaniem śpiewał tenor Massimo Giordano, zaś w roli wysłannika Rzymu Ezio jak najbardziej pozytywnych wrażeń dostarczył dysponujący mięsiście nasyconym i szlachetnie brzmiącym barytonem Alexey Markov. Dużo dobrego trzeba też powiedzieć o przygotowanym przez Barbarę Kler chórze, wzbudzającym uznanie precyzją, muzykalnością i jednorodnym brzmieniem. Głównym bohaterem omawianego wykonania koncertowego niesprawiedliwie ignorowanej opery Verdiego okazała się jednak ostatecznie być Orkiestra Opery Lyońskiej, która pod batutą swego szefa Daniele Rustioniego jaśniała pełnym blaskiem, tryskała energią i porywała słuchaczy niebywałą żywiołowością i muzycznym temperamentem. Każda z grup instrumentalnych doskonale wykorzystała liczne okazje do zaprezentowania swego kunsztu wykonawczego, reagując w mgnieniu oka na każdą sugestię interpretacyjną Rustioniego, który poprowadził całą realizację z rzadko spotykaną żywiołowością, impulsywnością i burzliwością. Powiedzmy od razu, że jego pełna poświęcenia i wiary w wartość tej partytury walka o jej przywrócenie do zbiorowej świadomości muzycznej słuchaczy zakończyła się całkowitym zwycięstwem.

                                                                                 Leszek Bernat


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART