opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 612-29.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

38 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Carmina” na ścieżce

Kłopoty ze słuchaniem, to jedno, a uczta dla oczu, to drugie. Przed tancerzami oboje choreografowie postawili umiarkowanie trudne zadania, bo balet w obu częściach korzystał ze standardowych technik tańca neoklasycznego. Było więc trochę tańczenia boso, choć zdarzały się i wspinania na puenty. Towarzyszyły temu szablonowe ruchy rękami, nie zawsze w scenach zespołowych należycie wyrównane, było bieganie, podrzucanie lub owijanie wokół siebie partnerek, trochę czołgania i innych raczej prostych ewolucji. Z trudniejszych, albo przynajmniej mocno efektownych działań zostaną zapamiętane wysokie podrzucania pojedynczych tancerek przez grono panów i następnie sprawne łapanie spadających. W wielu miejscach mniej interesowałam się rutynową choreografią, a bardziej tym w co tancerze i tancerki byli ubrani.

Carmina Burana

Kostiumy bowiem, zwłaszcza grupy Demonów w pierwszym obrazie baletowym, (zaprojektowała je Anna Chadaj znana już z wielu udanych kreacji, także na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi) mieniły się w światłach i były plamiaste niczym ciało salamandry. Grupa nazwana Etno miała kostiumy mniej barwne, ale za to kojarzące się ze strojami japońskich wojowników. Jednakże jeszcze większe wrażenie robiły animacje graficzne wykonane przez uzdolnionego fotografa-samouka Krzysztofa Niemczyckiego. One w sumie najbardziej wyraziście dopowiadały to, czego nie przekazali tancerze. Bardzo trafnie choreografia Bogumiły Szaleńczyk podążała za figurami ukazującymi się na ekranie, tam gdzie było istotne skupienie konturów grafiki grupowali się tancerze, co sprawiało, że całość przedstawiała się bardziej logicznie. Z kolei w Carminie Burana tancerze podążali, choć niezbyt wiernie, za fabułą zawartą w tekstach użytych przez Carla Orffa. Na marginesie rytualnych tańców i obrzędów ludycznych skupiających uwagę wokół Śmierci, mamy historię Chorej dziewczyny, której doznanie miłości pozwala zakosztować chwili szczęścia. Tutaj jednymi z najważniejszych elementów scenografii były zwisające z sufitu żelazne łańcuchy, pełniące rolę organizującą przestrzeń sceny, a na końcu z głośnym hukiem opadające w pobliżu tańczących, co wydawało się dosyć groźnym eksperymentem. W finale zwaliło się, już bez hałasu, ogromne słońce widoczne w głębi sceny. Dekoracje i liczne rekwizyty zaprojektowała Bianka Imelda Jeremias. Ona także była autorką kostiumów miejscami przypominających ubiory grupy Etno z pierwszego obrazu, a następnie zamienione na coś w rodzaju białych koszul nocnych. Warto zauważyć, że główne role w obydwu spektaklach tańczyła ta sama artystka, rodowita Włoszka Claudia Elvetico, która nie należy do składu solistów ani koryfejów, lecz jest „tylko” członkinią zespołu. Mieliśmy więc najpierw Orędowniczkę w grupie baletowej Etno, a później Chorą dziewczynę w balecie według Orffa. Pieśń o fortunie, która kołem się toczy, zamyka ten ciekawy, ale zbyt głośny spektakl. Nic dziwnego, że kończący się śmiercią głównej bohaterki. Ufam, że twórcom przedstawienia nie zależało na pozbawieniu życia reszty uczestników wydarzenia.

                                                                             Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART