opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Turandot 23-205.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

60 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Anne-Sophie Mutter i polscy kompozytorzy

Tutaj, w kontrapunkcie do melodycznych figuracji skrzypiec, kontrabas wprowadza efekty sonorystyczne, dostarczające odpowiedniego, gęstego tła brzmieniowego. W tej roli wystąpił słowacki instrumentalista Roman Patkoló. Scherzo c-moll dwudziestoletniego Johannesa Brahmsa z Sonaty FAE (zadedykowanej Josephowi Joachimowi z nutowymi inicjałami hasła: „Frei aber einsam” - Wolny dzięki samotności - której pozostałe ogniwa skomponowali Albert Dietrich i Robert Schumann) odznacza się zwinną motoryką i znaczną prostotą fakturalną, w związku z czym Anne-Sophie Mutter z towarzyszącym jej Lambertem Orkisem posługiwali się lekkim, jasnym dźwiękiem, nie stroniąc przy tym przed kontrastami natury dynamicznej i agogicznej.

Anne-Sophie Mutter 2

Aliści, mogło się ono wydać nieomal frywolnym w zestawieniu z monumentalną II Partitą d--moll BWV 1004 Johanna Sebastiana Bacha, której rozbudowana, finałowa Chaconne stanowi nieomal odrębny utwór (jednym z jej admiratorów był właśnie Brahms, który dokonał jej transpozycji na lewą rękę na fortepian i tak się o niej wypowiadał: jest dla mnie utworem najcudowniejszym, najbardziej niezwykłym, na jednej pięciolinii, przy użyciu jednego instrumentu zawarte tu zostały najgłębsze myśli i najbardziej poruszające emocje). W ujęciu Anne-Sophie Mutter szczególnie spodobać mogły się majestatyczna, nieśpiesznie rozwijająca się, pełna elegancji Sarabanda, oraz rozpędzona, żywiołowa Giga, stwarzająca okazję do zabłyśnięcia wirtuozowskimi umiejętnościami. Zarazem stanowiły one nieledwie wstęp do złożonej chaconne, wymagającej architektonicznego kształtowania muzycznego przebiegu, w którym ustępy wielogłosowe przeplatają się z jednogłosowymi, przy czym tym pierwszym trudno podołać na współczesnym instrumencie, bez zakrzywionego smyczka z możliwością regulacji napięcia włosia. W kompozycjach Pendereckiego: zarówno w neobarokowej La Folii, w której kompozytor podejmuje dialog z wyszukaną formą wariacyjną, szczególnie upodobaną w tamtej epoce, a mającą, podobnie jak chaconne czy passacaglia, taneczny rodowód, w tym przypadku wywodzący się nie od tańca hiszpańskiego, lecz portugalskiego, który dał jej nazwę, jak i w II Sonacie skrzypcowej, odznaczającej się gęstą, późnoromantyczną fakturą, artystka posługiwała się nośnym, masywnym dźwiękiem. W tej drugiej, wraz z Lambertem Orkisem w większym stopniu różnicowali jednak rodzaj brzmienia, zwiewnego w pełnym wdzięku Allegro scherzando, a bardziej nasyconego w refleksyjnym Nokturnie. Zamyka natomiast utwór rozdzierające, przeciągłe wołanie solowych skrzypiec, stanowiący rodzaj muzycznego spazmu, którego ekspresja sprawia, że trudno sobie wyobrazić, by miał po nim nastąpić bis, który zburzyłby wywołane przezeń poczucie rozpaczy.

                                                                               Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART