opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

84 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Recital Anne-Sophie Mutter w Sali Koncertowej

Swój występ artystka rozpoczęła Scherzem na skrzypce i fortepian (III cześć Sonaty skrzypcowe F-A-E) Johannesa Brahmsa. Z amerykańskim pianistą Lambertem Orkisem, regularnie towarzyszącym artystce od 1988 roku w jej występach solistycznych i kameralnych, Anne-Sophie Mutter przedstawiła publiczności swoją sugestywną wizję brahmsowskiej wypowiedzi z całym jej bogactwem wyrazowym i charakterystyczną dla kompozytora dbałością o formalno-techniczną klarowność.

Anne-Sophie Mutter 027-8

Entuzjastycznym przyjęciem cieszyła się zamykając pierwsza część koncertu II Partita d-moll  BWV 1004 Johanna Sebastiana Bacha. To powstała w szczególnie szczęśliwym dla kompozytora okresie Koethenowskim (1717-1722) typowa barokowa Suita złożona z czterech tańców (I Allemanda, II Corrente, III Sarabanda, IV Giga) zakończona słynną, często wykonywaną jako samodzielny utwór, Ciacconą. O ile trzy pierwsze tańce przyjęto raczej spokojnie, po żywej, efektownej części czwartej odezwały się nieprzewidziane brawa, a wspaniała Ciaccona, w której artystka nie tylko wyeksponowała całe bogactwo wyrazowe bachowskiej muzyki, ale też dała popis skrzypcowej wirtuozerii  wzbudziła burzliwy aplauz. Dopełnieniem programu były trzy kompozycje Krzysztofa Pendereckiego: Dwa wymienione wyżej utwory przedzieliło oryginalne Duo concertante per violino e contrabasso (artystce partnerował tu słowacki kontrabasista Roman Patkoló, zdobywca licznych nagród w międzynarodowych konkursach muzycznych); kompozycja powstała na zamówienie Fundacji A.-S.Mutter a jej prawykonania podjęli się skrzypaczka wraz z podopiecznym jej Fundacji Romanem Patkoló. Natomiast w drugiej części koncertu zabrzmiały La Follia per violino solo i skomponowana dla A-S. Mutter 5-częściowa Sonata No. 2 per violino e pianoforte. Powstałe w latach 1999 (Sonata) – 2013 dzieła reprezentują dojrzały styl najwybitniejszego żyjącego polskiego kompozytora. Każde z nich korzysta z bogatego arsenału współczesnych środków technicznych. Wyszukanej harmonii, i schromatyzowanej melodyce towarzyszyły      pasaże, arpeggia, spiccata i inne  efektowne elementy techniki wiolinistycznej a w przypadku Sonaty – również pianistycznej. W rezultacie kompozycjom polskiego kompozytora nie szczędzono braw, co, biorąc pod uwagę fakt zestawienia muzyki najnowszej z muzyką tradycyjną, z którą słuchacze katowickich koncertów są bez wątpienia bardziej obeznani, uznać należy za godne uwagi spostrzeżenie. Warto dodać, że studenci tutejszej Akademii Muzycznej wykorzystali okres pobytu A.-S. Mutter w Katowicach do zorganizowania spotkania ze sławną artystką, a cztery dni po jej recitalu melomani mogli podziwiać ją w partii solowej Koncertu skrzypcowego D-dur op. 77 Johannesa Brahmsa.

                                                                                    Karol Rafał Bula

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART