opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




18 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

36 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Czy lubicie Państwo Brahmsa?

Z kolei Andante, un poco adagio to rodzaj modnej w dziewiętnastym wieku pieśni bez słów, z wolna rozsnuwanej i na znacznej przestrzeni utrzymanej w dynamice pianissima. Z lekka roztańczone Allegretto grazioso, charakteryzuje się przy tym zwrotami z wyraziście rozstawionymi akcentami, natomiast finałowe, imitacyjne rondo Vivace, z jednej strony odznacza się melodycznym wdziękiem, z drugiej znaczną masywnością, a nawet dosadnością brzmieniową. W II Sonacie Es-dur artyści wydobywają z Brahmsa bardziej jego oblicze i naturę romantyka niż klasyka, eksponując nie tyle pierwiastek architektoniczny kompozycji, ile jej klimat. W rapsodycznych, a więc swobodniej ukształtowanych  ustępach Allegro amabile Shirley Brill traktuje swój instrument do pewnego stopnia na sposób wokalny, prowadząc rozlewną kantylenę. Zarazem odwołuje się do zróżnicowanej dynamiki, a także wprowadza kontrasty agogiczne, nadające przebiegowi muzycznemu znamiona pewnej kapryśności, w czym z dużym wyczuciem sekunduje jej pianista, nie ograniczając swej roli do prostego akompaniamentu, lecz stając się do pewnego stopnia pełnoprawnym partnerem rozwijanej narracji. W następującym Allegro appassionato dają znać o sobie nieoczekiwane przejścia do ściszonej dynamiki, a także pojawia się z lekka orientalizowana linia melodyczna, w której jakby pobrzmiewają odległe reminiscencje klezmerskie, przy czym skojarzenie to wynika, być może, ze znaczenia jakie posiadał w tamtejszej tradycji klarnet? Romantycznego ducha artyści wprowadzają nawet do najbardziej klasycznego, wariacyjnie ukształtowanego finału, utrzymanego w tempie Andante con moto. Zwraca w nim uwagę delikatność prowadzonego akompaniamentu, na tle którego rozwijają się zwiewne figuracje solowego instrumentu. I dopiero w kodzie zaznacza się  wyrazistsze crescendoWiele artykulacyjnej wynalazczości i oryginalności dosłuchać się można w dokonanej przez Shirley Brill transkrypcji Sonaty skrzypcowej Leoša Janáčka, stanowiącej na tej płycie dopełnienie świata Brahmsowskiej kameralistyki. Con moto wypełnia dialogowanie obydwu instrumentów, przy czym w partii fortepianowej w znacznym stopniu dochodzi do głosu czynnik motoryczny. Poza tym rozwojem muzycznym w tym ogniwie rządzą liczne ritardanta (zwolnienia) i acceleranda (przyśpieszenia), przydające mu niepokojącej aury. Z kolei w Balladzie con moto daje znać o sobie zgoła impresjonistyczna faktura fortepianowa, a w partii klarnetowej rozlegają się swoiste onomatopeizmy, występujące także w następującym po niej Allegretcie, w którym dołączają ponadto glissanda, co wynika zapewne z chęci znalezienia rodzaju ekwiwalentu dla specyfiki skrzypcowego smyczkowania. Poza tym w ogniwie tym przewagę w prowadzeniu narracji zyskuje technika imitacji, podczas gdy w zamykającym Adagio częstym zwrotem melodycznym okazuje się w partii klarnetu efekt echa. Znamienne że Shirley Brill dokonała opracowania na klarnet sonaty skrzypcowej Janáčka, a z kolei Brahms dopuszczał wykonywanie swych sonat klarnetowych również w wersjach skrzypcowej i altówkowej. We wszystkich utworach artyści nie forsują dźwięku, dbając przede wszystkim o jego szlachetne wyważenie. Szczególnie zwraca uwagę lekkie, niekiedy ledwie muskające klawisze touché pianisty, kiedy trzeba, jednak, niestroniącego przed mocniejszym uderzeniem. Shirley Brill i Jonathan Aren swoimi interpretacjami Brahmsa być może przemówią również do tych, którzy do tej pory pozostawali niewrażliwymi na jego muzykę?

                                                                                      Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART