Przegląd nowości

Po konferencji prasowej w Operze Krakowskiej (20.03)

Opublikowano: czwartek, 22, marzec 2018 14:00

20 marca 2018 na Antresoli Opery Krakowskiej odbyła się konferencja prasowa poświęcona premierze „Pajaców” R. Leoncavalla i „Gianniego Schicchiego” G. Pucciniego (23.03 – premiera, kolejne spektakle 24, 25, 27.03).

Plakat Pajace

W spotkaniu wzięli udział jej twórcy – Tomasz Tokarczyk (kierownik muzyczny) i Włodzimierz Nurkowski (reżyser) oraz soliści – Iwona Socha (Nedda w „Pajacach” i Lauretta w „Giannim Schicchim”), Tomasz Kuk (Canio w „Pajacach”), Leszek Skrla (Tonio w „Pajacach” i tytułowy Gianni Schicchi). Gościem konferencji była również Katarzyna Oleś-Blacha, która opowiedziała o kolejnych koncertach w ramach cyklu „Pieśń – Teatr Słowa”, a których jest pomysłodawczynią i kierownikiem artystycznym.


Tomasz Tokarczyk

Bardzo cieszę się, że na naszą scenę powraca arcydzieło R. Leoncavalla „Pajace”. Co więcej, nie będzie ono połączone – jak to jest zazwyczaj – z „Rycerskością wieśniaczą”, ale z „Giannim Schicchim”. To zupełnie różne historie – jedna zaczyna się dobrze i kończy źle, druga na odwrót, zaczyna się źle, a kończy dobrze, co jest w pewien sposób inspirujące. Myślę, że będzie to bardzo interesujący, żywy i dynamiczny spektakl – chwile wielkich emocji i możliwość przeżycia czegoś naprawdę pięknego.

Włodzimierz Nurkowski

Choć mamy do czynienia z dwiema różnymi operami, to łączy je żywioł teatru. W „Pajacach” to teatr w teatrze, z kolei w „Giannim Schicchim” mamy dwa obrazy teatru: pierwszy to teatr udających żałobników, drugi to teatr Gianniego Schicchiego. Obydwie opery połączą też pajace – grupa akrobatyczno-cyrkowa.

Iwona Socha

Praca nad tymi tytułami jest bardzo inspirująca i ciekawa, wnosi też wiele fantastycznych emocji. Uważam, że to wyjątkowe spektakle zarówno pod względem muzycznym i wokalnym, jak też reżyserskim.

Konferencja,Pajace

Tomasz Kuk

W „Pajacach” zaśpiewam partię Cania. To postać skomplikowana psychologicznie, emocjonalnie, ale też muzycznie.

Leszek Skrla

W Krakowie spotykają mnie same przyjemności – znowu zaśpiewam w Operze Krakowskiej, co sobie bardzo cenię. Poza tym spotkałem Włodzimierza Nurkowskiego i po raz pierwszy mam przyjemność z nim pracować. To reżyser, który inspiruje, podpowiada, ale też skłania do refleksji. Poza tym kierownik muzyczny Tomasz Tokarczyk to gwarancja najwyższego kunsztu muzycznego. Cieszę się też, że zaśpiewam ze wspaniałymi solistami. Jestem zaszczycony, że mogę pracować i występować w gronie takich artystów.

Katarzyna Oleś-Blacha

W dalszej części spotkania Katarzyna Oleś-Blacha, kierownik artystyczny cyklu „Pieśń – Teatr Słowa”, opowiedziała o kolejnych koncertach poświęconych polskiej liryce wokalnej – W obecnym sezonie artystycznym cykl koncertów „Pieśń – Teatr Słowa” dedykowany jest polskim kompozytorom. Nie jest to przypadek, gdyż rok ten jest szczególny – obchodzimy 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości. Utwory, które będziemy prezentować podczas kolejnych koncertów doskonale wpisują się również w międzynarodowy repertuar. 


Bogusław Nowak, dyrektor Opery Krakowskiej

Tradycją jest, że premierze w Operze Krakowskiej towarzyszy wystawa. Cieszę się, że tym razem w naszym teatrze gości Piotr Suchodolski, z którym spotykamy się już po raz kolejny.

Plakat Gianni Schicchi

Pierwszą okazją ku temu była płyta „Per due Donne”, do której artysta stworzył oprawę graficzną. Obecnie przygotował plakaty do spektaklu premierowego, a na Antresoli prezentuje szeroki przekrój swoich dzieł. To dla nas zaszczyt, że poprzez swoją pracę Piotr Suchodolski stał się zarówno miłośnikiem opery, jak też jednym z nas..