opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

49 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Bytomskie Heroiny

Najciekawsze wydają się rozmowy z ludźmi baletu: Henrykiem Konwińskim, Elżbietą Rymwid-Mickiewicz i Aleksandrą Kozimalą-Kliś. Dla mnie szczególnie cenne są wypowiedzi niegdysiejszej zastępczyni dyrektora Marianny Mirochy. Jestem jej wdzięczny za ciepłe wspomnienie o pięknych głosach dwóch Barbar: Krzekotowskiej i Baudy. Historia Opery Śląskiej zawdzięczać będzie szereg cennych detali wspomnień o Wiktorii Calmie, które zostały uratowane dzięki przyjaźni pani dyr. Mirochy z pierwszą śląską Halką, Toscą, Mimi i Aidą, do końca życia zamieszkującej w Rzymie. Muszę tylko sprostować twierdzenie autora tomu o tym, że Satanowski nie lubił Siessa. „To był prowincjonalny dyrygent – mówił o nim. Prawda to?”

Otóż nieprawda! Robert Satanowski w czasie swej warszawskiej dyrekcji zaprosił dyrektora Opery Śląskiej do współpracy z Teatrem Wielkim, powierzył mu kierownictwo muzyczne Opowieści Hoffmana i często powtarzał, że najlepiej przygotowani do pracy na scenie są soliści, którzy wyszli z pod ręki Napoleona Siessa.

Wśród rozmówców Alana Misiewicza do mitomanów nie należał Romuald Tesarowicz, ciężko doświadczony przez los śpiewak o karierze międzynarodowej o pięknym głosie basowym, dziś już nieobecny wśród żywych. Rozmowa z nim mimowolnie stała się rejestracją jego ludzkiego i artystycznego dramatu.

Wśród 14 rozmówców nie ma ani jednej Heroiny, co napisano największymi literami w tytule. W kilkudziesięcioletniej historii Opery Śląskiej na to miano zapracowały sobie między innymi Wiktoria Calma, Jadwiga Lachetówna, Krystyna Szczepańska, Krystyna Szostek-Radkowa, Zofia Czepielówna, Barbara Kostrzewska, Natalia Stokowacka (przede wszystkim!), Janina Rozelówna, Pola Bukietyńska, Maria Vardi-Morbitzerowa, Anna Poraj, Eugenia Gwieździńska, Krystyna Kujawińska i Ewa Karaśkiewicz.

Orszak rozmówców Alana Misiewicza zamyka unikalna pod każdym względem Beatrycze Widera, nieprzerwanie od roku 1955 goniec, telefonistka, sekretarka, kierownik widowni i długoletnia bileterka. Postać mogąca być Heroiną, chociaż nie umiała śpiewać, grać, tańczyć, a nawet stepować. Udzieliła tego wywiadu i kilka tygodni potem zmarła.

Po objęciu dyrekcji Teatru Wielkiego – Opery Narodowej przyjechałem na jakiś spektakl do Bytomia. U wejścia na widownię spotkałem stado, jakże dobrze znanych mi bileterek. Beatrycze wystąpiła odważnie przed szereg i oświadczyła: „Gdybyśmy nie wpuszczały Pana od dziecka tędy za darmo, nic by z Pana nie wyrosło!”.

Pokochałem ją za to.

                                                                                        Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART