opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

97 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Opera rara: Pod znakiem ekspresjonizmu i minimalizmu – widowiska

Równoczesna obecność Andrzeja Lamperta (Szymanowski przeznaczył w partyturze partię wokalną na głos tenorowy) i na początku także Eweliny Dobraczewej kazała się spodziewać, że realizatorzy postanowili ją rozdzielić na dwa głosy wysokie (zaczęła ją wykonywać jeszcze siostra kompozytora Stanisława Korwin Szymanowska, a potem zawłaszczyły ją prawie na wyłączność soprany – na przykład Stefania Woytowicz w kanonicznej interpretacji pod dyrekcją Witolda Rowickiego – albowiem łatwiej im przychodziło się przebić przez ustępy tutti rozbudowanej orkiestry). Niebawem jednak artystka zniknęła ze sceny, nie otworzywszy ust, a usytuowana w głębi orkiestra nie przytłaczała śpiewaka. Natomiast Andrzej Lampert zdaje się być szczególnie predestynowany do odtwórstwa muzyki Szymanowskiego, jakby tamten pisał ją ze znajomością głosu tego artysty (wcześniej z równie udanym rezultatem wystąpił w Harnasiach). 

Opera Rara 8

Jego śpiew odznaczał się brakiem jakiegokolwiek wysiłku przy atakowaniu wysokich tonów, za to subtelnością kształtowania dźwięku, kiedy trzeba było oddać intymność odczuwania boskiej obecności, a co przejawiało się w zmienności jego barwy i natężenia, a także sięganiu po falset dla wyrażenia szczególnego uniesienia emocjonalnego. Również orkiestrze muzyka Szymanowskiego najwyraźniej była bliższą niż Schönberga. Prowadzący ją Michał Dworzyński właściwie zarysował dramaturgię utworu, umiejętnie dozując kulminacje, także pod względem dynamicznym nie nadużywał efektów ogłuszającego fortissima, lecz wykazywał wyczulenie na całe bogactwo pośrednich odcieni w tym względzie. Balansując pomiędzy monumentalnym, ekspresjonistycznym brzmieniem a ustępami o zgoła kameralnym charakterze oraz impresjonistycznym zabarwieniu, z dyskretnie zaznaczającą się orientalną kolorystyką instrumentalną. Poza tym kapelmistrz wydobył wprowadzone przez Szymanowskiego pierwiastki repetytywne, pozwalające uzyskać swego rodzaju transowość, korespondującą z mistyczną treścią i aurą tekstu, a także odpowiadającymi im praktykami osiągania stanu ekstazy, na przykład poprzez wirowy ruch w obrzędach przywołanych derwiszów mewlewich. W pełni minimalistyczną jest natomiast muzyka w operze Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem Michaela Nymana. Można się zastanawiać na ile operując wielokrotnie powtarzanymi i z wolna przeobrażającymi się formułami rytmiczno-melodycznymi koresponduje ona z patologicznymi perseweracjami czyli natręctwami, choć niedomagania tytułowego bohatera biorą się nie tyle z zaburzeń psychicznej natury, ile neurologicznej. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART